Uitstel Duitse tolplannen, VVD Overijssel hoopt op afstel

De Duitse regering stelt het plan om tol te heffen op wegen uit. ‘Nu maar hopen, dat van uitstel ook afstel komt’, zegt VVD-Statenlid Regien Courtz.

Het plan van minister Dobrindt van verkeer stuitte van meet af aan op kritiek van de Overijsselse VVD, die vreesde voor de gevolgen voor het grensoverschrijdende verkeer. Ook de landelijke en Europese VVD zijn kritisch, Duitse automobilisten zouden worden gecompenseerd en dat gaat in tegen Europese regels, die discriminatie verbieden.

Het wachten was alleen nog op het concrete plan. Nu dat er is, heeft de Europese Commissie (EC) er vrijwel direct een stokje voor gestoken. De EC is van mening, dat het plan strijdig is met Europees recht, twitterde Europees Commissaris Bulc. Het wordt gestopt en de EC start een procedure. Binnen acht weken moet Berlijn reageren op een aantal aanklachten. Mochten beide partijen niet tot overeenstemming komen, dan gaat de zaak naar het Europese Gerechtshof en kan het tot twee jaar duren voor er een oordeel is.

‘Het betekent’, zegt Courtz, ‘dat de ingangsdatum in de loop van volgend jaar praktisch onhaalbaar is geworden. Op zich een prima zaak en we juichen het ook toe dat er krtische kanttekeningen worden gezet bij de discriminatie van automobilisten die niet de Duitse nationaliteit hebben, maar we hopen vooral dat van dit uitstel afstel komt.