Red de weidevogels – van de vos

Uit recent onderzoek blijkt dat de vos één van de grootste bedreigingen is voor de Overijsselse weidevogels. Voor de VVD is dat niet echt een verrassing, zegt Statenlid Henk Veltkamp: ‘De negatieve invloed van roofdieren was al veel langer bekend.’

Ruim zeventig procent van de weidevogelnesten wordt uitgeroeid door vossen. Het dier is daarmee met afstand de grootste bedreiging voor de weidevogelstand in Overijssel. ‘ Het verklaart waarom ondanks al het geld dat in behoud is gestopt, die nog steeds terugloopt’, zegt Veltkamp. ‘Tel daarbij op dat ook de marter en de zwarte kraai in de nesten huishouden, en het is duidelijk waar het probleem zit.’

In het verleden kregen veehouders de zwarte piet: ‘Terwijl we allang weten dat boeren juist een positieve rol spelen. Laten we ons eindelijk gaan richten op de echte bedreiging van de weidevogelstand. De resultaten van het onderzoek zijn klip en klaar. Het is nu zaak constructieve maatregelen te verzinnen.’