Terechte beloning voor unieke en succesvolle expositie

Na jaren voorbereiding en veel hard werk liep afgelopen zomer in de Deventer Bergkerk de tentoonstelling Roofkunst, met topstukken van Joodse handelaren en burgers die tijdens de bezetting in Duitse handen waren gevallen. Organisatoren Daaf Ledeboer, fractievoorzitter en lijsttrekker van de VVD, en Eva Kleeman, kregen daarvoor zaterdag de Deventer Promotieprijs. ‘Volkomen terecht’, vindt VVD-Statenlid Yvonne Koolhaas.

Overijssel zet zich op de kaart als provincie waar het niet alleen genieten is van het vele groen, zegt Koolhaas. ‘Op cultureel gebied gebeurt er steeds meer, op alle mogelijke niveaus, maar deze expositie was wel heel erg bijzonder. Zoveel topkunst bij elkaar, vaak stukken die zelden of nooit te zien zijn, van over de hele wereld. Mensen kwamen van heinde en verre, zelfs de Amerikaanse pers had belangstelling. Zo zet je je stad op de kaart.’

'Het mooie is ook dat het om particulier initiatief gaat, zegt Koolhaas: ‘Om zoiets voor elkaar te krijgen moet je echt wel wat kunnen. Je hebt passie nodig, inzet en een groot netwerk. Maar ook een prachtige locatie, sponsoren en donaties. Denk je eens in hoeveel tijd en energie dat heeft gekost. Die prijs is meer dan verdiend.’