Niet blokkeren, maar vooruitgang de ruimte geven

VVD-fractielid Gert Brommer heeft zich vandaag in de Statencommissie Landbouw en Natuur tegen een motie van de linkse oppositie gekeerd. Die willen genetische modificatie in Overijssel uitsluiten. ‘We moeten juist vooruitgang de ruimte geven’, vindt Brommer.

De motie was ingediend door de Partij van de Dieren, SP, GroenLinks en PvdA: ‘Die trekken een veel te grote broek aan, want zoals ook andere partijen al opmerkten gaan Provinciale Staten helemaal niet over het toestaan van genetische modificatie. Maar zelfs dan vind ik dat we moeten kijken naar de mogelijkheden die nieuwe technieken kunnen bieden, als het gaat om de veredeling van rassen en gewassen. Vanzelfsprekend in een veilige omgeving, maar daar is iedereen het over eens. We staan voor de uitdaging om een groeiende wereldbevolking te voeden, modificatie kan daar een bijdrage aan leveren. Het is ronduit teleurstellend dat er partijen zijn die dat willen blokkeren, alleen op grond van niet onderbouwde aannames en het eenzijdig benadrukken van één aspect. Het is niet meer dan bangmakerij, ten koste van perspectief ook voor de kwetsbaren op deze wereldbol’