Vaart maken met rondweg in Mariënheem

In Mariënheem loopt de N35, de weg tussen Zwolle en Twente, dwars door het dorp. Die situatie is de VVD al jaren een doorn in het oog, maar een oplossing lijkt een stuk dichterbij gekomen. De vier fracties van de Overijsselse coalitie pleiten bij hun partijgenoten in Den Haag voor voortvarendheid.

Concreet zetten de fracties in op aanleg van een rondweg, met een tunnel onder het spoor. Het Rijk zou daar tussen vijftien en twintig miljoen aan moeten bijdragen, vindt VVD-Statenlid Regien Courtz: ‘Met knooppunt Bos is Mariënheem het dringendste probleem op de N35. Ik heb daarover al contact gehad met VVD-Kamerlid Malik Azmani. Collega’s van andere fracties benaderen hun eigen Kamerleden en bewindspersonen. Door gezamenlijk optrekken vergroot je de kans op succes.’

Dat het Rijk ook zijn verantwoordelijkheid neemt vindt Courtz logisch: ‘Overijssel heeft er al miljoenen in geïnvesteerd, het wordt tijd dat het Rijk nu ook een serieuze bijdrage levert. Bovendien ontlast een rondweg niet alleen het dorp, een Rijksweg vraagt ook om goede doorstroming. Het is belangrijk dat de investeringen die we doen toekomstbestendig zijn. We hebben met elkaar besloten dat de N35 een 2x 2baansweg moet zijn waar je honderd moet kunnen rijden. Laten we de zaken duurzaam aanpakken en geen pleisters plakken, waardoor we over een aantal jaren opnieuw moeten investeren.’