Techniekpact laat onderwijs en bedrijven beter op elkaar aansluiten

In Overijssel vindt volop technische innovatie plaats, maar de aansluiting van onderwijs en bedrijven kan beter. Daarvoor is het Techniekpact in het leven geroepen. Daarin bieden overheden, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven kansen aan jongeren die voor een technische opleiding kiezen. Bovendien werken ze aan een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt. Een prima initiatief, vindt VVD-Statenlid Roeland Fens.

Fens bezocht de jaarconferentie waarin werd gesproken over de bijdrage die het pact kan leveren in Overijssel: ‘Die moeten we niet onderschatten, want het gaat niet vanzelf. Het is dan ook goed, dat we als Provincie hierin onze verantwoordelijkheid nemen. Dankzij het pact kunnen bedrijven rekenen op het personeel dat ze nodig hebben. Bovendien worden de kansen op de arbeidsmarkt van jongeren groter. Sinds het pact in 2013 werd afgesloten kiezen zij steeds vaker exact, maar er zijn in heel Nederland nog steeds 28.000 onvervulde vacatures in technische beroepen. Dat is slecht voor de ontwikkeling van de sector, maar we laten ook werkgelegenheid liggen.’

Tijdens de conferentie gaf professor Dave Blank een mooi voorbeeld van wat er in Twente allemaal aan technologische innovatie plaatsvindt: ‘Hij is wereldwijd één van de meest vooraanstaande nanotechnologen. Op dat vakgebied heeft de Universiteit Twente, met het Mesa+NanoLab, de afgelopen jaren verbluffende resulaten laten zien. Ze werken met computers nu al op atoomniveau.’

Ook was er aandacht voor het onderwijs: ‘Na de lunch gingen we op het ROC van Hengelo in gesprek met  directeuren en landelijke topambtenaren, over de samenwerking tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven. Alles ademde de sfeer van optimisme, van samen de schouders er onder. Juist nu de economie weer opveert geeft dat veel vertrouwen voor de toekomst. Iets waar we als VVD waar we maar kunnen onze bijdrage aan zullen leveren.’