Goede verbindingen essentieel voor Twente

Tijdens het werkbezoek van negen Kamerleden aan Enschede bracht VVD–Statenlid  Regien Courtz nog eens het belang van goede verbindingen over weg, spoor en water voor Overijssel en de regio Twente onder de aandacht, waarbij ze met name de meerwaarde van investeringen in infra landinwaarts voor BV Nederland duidde.

Goede verbindingen van Twente met de Randstad maar ook aangrenzende regio’s zijn  volgens  Courtz niet alleen een essentiële voorwaarde voor economische doorontwikkeling in de regio en voor het vestigingsklimaat hier, maar kunnen ook de overvolle Randstad ontlasten. Dat levert op verschillende plaatsen voordeel op: ‘We moeten Nederland niet opknippen, maar verbindingen slaan en grensontkennend denken’.

Courtz memoreerde een eerder werkbezoek, aan Zwolle, dat geheel in het teken stond  van mobiliteit: ‘Het ging daar op dat moment met name om de A28, N50 en de N35. Hier is een succesvolle lobby uit naar voren gekomen met goede resultaten die we samen hebben ingezet en behaald: aangenomen moties in de Tweede Kamer en Provinciale Staten voor investeringen op die wegen. Dit is gerealiseerd door gezamenlijk inzet van ondernemers, lokale en landelijke politiek. Ik zou het mooi vinden wanneer we vandaag we ook voor de regio Twente gezamenlijk de bal oppakken, want dit heeft bewezen effect.’

‘Twente is van oudsher een regio waar keihard gewerkt wordt, een regio met veel industrie en een goede arbeidsmoraal. Nu is er een aantal grote internationale ondernemingen gevestigd en ook verborgen parels, in met name de smart industry. Er liggen legio kansen om het beter te gaan, de werkgelegenheid te stimuleren, vanwege het kennis- en arbeidspotentieel. Dan moeten we wel investeren in de randvoorwaarde: een bereikbare regio. Op die manier kunnen we de (sociale) regionale economie van Twente versterken.’

Wat ook meespeelt is dat de economie aantrekt en het steeds drukker wordt op de wegen: ‘We zien dit overal, ook in en richting Overijssel. Er staan ook vrijwel dagelijks files op de A28, A1, N35 en N50. Dat worden er meer en meer. Maar dit zien we op veel plaatsen. Ook en – kijkend naar de file top 50 lijstjes – nog meer in de Randstad. Dit is juist de aanleiding om te investeren landinwaarts,  in onze regio. En de reden is eigenlijk heel simpel. Het is vol, te vol. Wij moeten het daarmee zoeken in complementariteit en aansluiting. De wereld verdicht, er is sprake van mondialisering, laten we Nederland niet opknippen maar aan elkaar verbinden. Er is sprake van een netwerk aan stromen, van mensen, van infra, van kennis: economieën worden automatisch aan elkaar verbonden. Dat kunnen we toch met infra ondersteunen?’

Het mes snijdt volgens Courtz op die manier aan twee kanten: ‘Het levert hier direct werkgelegenheid op en het ontlast de Randstad. Daar zie je al meer en meer ziet dat het lastiger wordt om aan goed personeel te komen, terwijl de mensen deze regio verlaten omdat er geen werk is. Dat kan anders. Elke geïnvesteerde euro hier, levert dus op twee plekken wat op. Dat is goed voor de BV Nederland. Daar moeten we het toch voor doen met z’n allen.’