Geen Brabantse toestanden, maar Overijssels model in agrarische sector

In agrarisch Nederland is grote beroering ontstaan door Brabantse plannen om de veehouderij de duimschroeven aan te draaien. Dat leidt alleen maar tot onrust en de hakken in het zand, meent het Overijsselse VVD-Statenlid Henk Veltkamp. Hij pleit voor het Overijsselse model, waarbij alle betrokkenen in goed overleg tot compromissen komen waar iedereen zich in kan vinden: ‘Als we allemaal een beetje water bij de wijn doen komen we er altijd uit.’

Dat is precies  het tegenovergestelde van wat Brabant met zijn boeren doet, zegt Veltkamp: ‘Die moeten ineens allerlei dure maatregelen nemen, waardoor hun bedrijven in gevaar komen. Een schoon milieu is een prima streven, helemaal voor, maar dit gaat averechts werken. Mocht de Provincie Overijssel het Brabantse voorbeeld willen volgen, dan gaan wij daar als VVD dwars voor liggen.’

Hij pleit voor wat hij noemt het Overijsselse model: ‘Dat is de manier waarop we hier in Overijssel al jaren werken. We gaan uit van samen doelen halen, binnen kaders, zonder dat we daar allerlei extra belemmerende regels bovenop zetten. Geen afvinklijstjes en geneuzel over vierkante meters bouwblok, maar duurzaamheid, gezondheid, milieu, dierenwelzijn en een toekomstbestendige bedrijfsvoering als leidraad. Boeren die willen uitbreiden gaan in een vroeg stadium met de buurt in overleg. Dat is de essentie van het Overijsselse model: iedereen erbij betrekken en een stem geven, en niet alleen maar van alles van boven opleggen.’

Veltkamp begrijpt dat Brabantse boeren naar de rechter stappen: ‘Maar dat zou je eigenlijk helemaal niet moeten willen. Het was te voorkomen geweest als bestuurders wat meer zouden kijken naar hoe wij de dingen in Overijssel doen.’