Lelystad Airport: wat is waar en wat is niet waar?

We horen veel over de uitbreiding van Lelystad Airport. Een vliegveld vlakbij heeft natuurlijk voordelen, maar het is heel logisch dat je ook zorgen hebt. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor het woongenot en geluidsoverlast? Omdat er de nodige onduidelijkheid bestaat hebben we op drie veel gestelde vragen een antwoord voor jou willen vinden, bijvoorbeeld door op bezoek te gaan bij Lelystad Airport, om de zorgen van omwonenden duidelijk op tafel te leggen.

Vanaf 2019 gaat het vernieuwde Lelystad Airport open, met name voor vakantievluchten. Om vliegtuigen te laten landen en vertrekken vanaf Lelystad worden vliegroutes boven Overijssel ingericht. Daar is de nodige onrust over ontstaan. Wij als VVD zien de kansen die de ontwikkeling van Lelystad Airport biedt, maar vinden ook dat de mensen in Overijssel rustig moeten kunnen blijven wonen en er ruimte moet zijn voor de natuur. We hebben de feiten voor je op een rij gezet.

‘LAAGVLIEGENDE VLIEGTUIGEN ZORGEN VOOR EXTRA OVERLAST’

Niet waar. Er geldt een aantal uitgangspunten voor het bepalen van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Eén daarvan is dat bewoonde gebieden zo min mogelijk geluidshinder ondervinden. Er wordt naar gestreefd om op minimaal 6.000 voet te vliegen en zo weinig mogelijk boven dorpen en steden.

De staatssecretaris heeft gezegd dat deze principes blijven gelden. Alleen in zeldzame uitzonderingssituaties, als er bijvoorbeeld geen landingsbaan vrij is vanwege slecht weer, wordt er kort beneden de 6.000 voet gevlogen. Het is pertinent niet waar dat er elke dag tientallen vluchten laag over Salland, het Vechtdal, Zwolle en de Weerribben heenkomen.

‘OVERIJSSEL ONDERVINDT HINDER VAN DE SNELLE GROEI VAN LELYSTAD AIRPORT’

Niet waar. De groei van Lelystad Airport gaat in fases. De eerste fase voldoet voor een groei naar 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn gemiddeld 30 vliegbewegingen per dag.

Lelystad wil in fases de komende 25 jaar doorgroeien naar 45.000 bewegingen per jaar. Maar het Nederlandse luchtruim is zo druk, dat er op een herindeling nodig is om meer dan 10.000 vliegbewegingen af te handelen op Lelystad. Naar verwachting zal er daardoor juist hoger worden gevlogen boven Overijssel. En dat is juist goed nieuws. Hoe eerder hiermee gestart wordt, hoe eerder eventuele nieuwe aan- en vliegroutes gebruikt kunnen worden. De VVD zet hier dan ook op in.

‘LELYSTAD AIRPORT BIEDT KANSEN VOOR OVERIJSSEL’

Waar! De ontwikkeling van Lelystad Airport zorgt voor werkgelegenheid in de regio, zowel in de uitvoering van de uitbreiding als daarna. Potentiële arbeidsplaatsen dus. Daarbij maakt een luchthaven in de regio Overijssel een meer aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven. Goed voor de lokale economie.

Daarnaast zullen veel toeristen straks gaan landen in Lelystad in plaats van Amsterdam. De Weerribben, Zwolle, maar ook de rest van Overijssel is zo snel bereikt door deze mensen. Onze mooie regio’s kunnen wij toch prima aantrekkelijk maken voor meer toeristen? Nog één vraag dan:

‘KUNNEN WE NU ACHTEROVER LEUNEN?’

Zeker niet! De verhalen over grote overlast kloppen echt niet. Het is wel gebleken dat het belangrijk is dat we onze Overijsselse stem laten horen. Dat heeft de VVD gedaan. Hier in de provincie, in gemeenten, maar ook via vertegenwoordigers in de Tweede Kamer. Dit heeft onder meer geleid tot een aanpassing van de routevariant, waardoor bijvoorbeeld de woonkernen van Zwolle en Kampen zo veel mogelijk worden vermeden en natuurwaarden worden ontzien.

Voor nu kunnen we zeggen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als door een aantal partijen geschetst. Er liggen juist kansen. De uitdaging wordt om bij de herindeling van het luchtruim de vliegroutes boven Overijssel optimaal in te richten. Overlast moeten we voorkomen. Dat is heel normaal.