Overijssel sluit zich aan bij provinciaal verzet tegen Duitse tolheffing

In een woensdag aangenomen motie op initiatief van de VVD sluit Overijssel zich aan bij het provinciale verzet tegen de Maut, de tolheffing voor buitenlanders op Duitse wegen.

‘In de laatste vergadering van de Euregio in Vriezenveen op 31 maart 2017 was iedereen het er over eens dat de ontwikkelingen rond de tolheffing op de Duitse autowegen, de Maut, de grens tussen Nederland en Duitsland versterkt’, zegt VVD-Statenlid Roeland Fens. ‘De Euregio onderneemt dan ook verdere stappen om deze tolheffing tegen te gaan. Dat zal niet eenvoudig zijn, want de Bundesrat heeft op 31 maart er al mee ingestemd. In principe is daarmee de laatste hindernis genomen.’

‘In ons coalitieakkoord “Overijssel Werkt” staat met zoveel woorden juist dat we zo min mogelijk grens verschillen moeten hebben tussen de beide landen. Deze tolheffing gaat dus in tegen het beleid van de provincie.’

‘De provincie Limburg heeft na grondig juridisch onderzoek, dat blijkt ook uit het taalgebruik, een motie opgesteld met als doel het Rijk er in te steunen en te stimuleren om bij het Europese Hof de door Duitsland genomen maatregelen krachtig te bestrijden. Daarvoor zal alles op alles door Rijk, provincies en gemeenten in Nederland gezet moeten worden. Andere landen zijn er ook mee bezig.’

‘Naast deze tolheffing zijn er afgelopen december ook nog plannen voor een Europees tolsysteem aangekondigd. Hier aan zijn soortgelijke bezwaren te verbinden.’

In de motie het verzoek aan Gedeputeerde Staten om

-       De Overijsselse bezwaren tegen de invoering van het Europese tolsysteem, voor zover dit de (sub)nationale bevoegdheden voor tolheffing aantast, over te brengen bij de Minister van I&M.

-          De Minister van I&M te bewegen om juridische stappen te zetten richting het Europese Hof, opdat het non-discriminatiebeginsel wordt gehandhaafd.

-          Een proactieve lobby te voeren in Europa en bij het Rijk om te onderzoeken:

a) welke manier dit voornemen de (sub)nationale bevoegdheden aantast.

b) welke gevolgen een dergelijk Europees systeem voor de Overijsselse bereikbaarheid zou hebben, teneinde nieuwe barrières voor grensoverschrijdende mobiliteit te voorkomen.

c) welke financiële gevolgen dit kan hebben voor ondernemers en bewoners in de grensgebieden en of, zo ja welke, compensatie er geboden zou kunnen worden.