Innovatie in Rouveen

De VVD-fractie was op bezoek bij Rouveen Kaasspecialiteiten, een bedrijf dat succesvol is door voortdurend innoveren. VVD-Statenlid Regien Courtz heeft een bijzondere band met de fabriek.

‘Als geboren en getogen Rouveense weet ik niet anders dan dat deze kaasfabriek in het dorp staat’, zegt Courtz, ‘Mijn opa heeft er gewerkt, mijn vader werkt er nog. De fabriek is enorm belangrijk voor de werkgelegenheid en de leefbaarheid. Er werken honderdzestig mensen, maar in de rest van het dorp zijn nog eens vijftig voltijdsbanen afhankelijk van de fabriek.’

‘Het bewijst  maar weer eens hoe je als klein dorp ook economisch groot kan zijn. Dat wanneer je durft te investeren en innoveren, en je als directie en werknemers over de juiste mentaliteit beschikt, je bijzonder mooie resultaten kunt halen.’

In de fabriek wordt eenentwintig miljoen kilo kaas per jaar gemaakt, verdeeld over tweehonderd soorten: ‘Alles op een zeer innovatieve, maar ook duurzame wijze. Zoals ze zelf zeggen: “groei en innovatie met winst voor mens is waar we ons dagelijks mee bezig houden. En de mensen die hierbij centraal staan, zijn niet alleen onze afnemers, maar ook onze werknemers en kinderen. Dit uit zich in productontwikkeling, mensontwikkeling maar ook in de ontwikkeling naar een energieneutrale zuivelketen.”

De fabriek is nog lang niet klaar met innoveren. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar het opwekken van biogas met een biovergister, ook wil het bedrijf met zonnepanelen zijn eigen energie opwekken. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen in optima forma’, aldus Courtz. ‘En daar profiteren ook de werknemers van, want die kunnen gebruik maken van programma’s om de kwaliteit van hun leven te verbeteren, zodat ze in optimale conditie fluitend naar hun werk komen.’