Pas scheurverbod Hezingen en Mander aan

Agrarische ondernemers worden geconfronteerd met een waar woud aan regels en beperkingen, die steeds vaker het ondernemen in de weg staan. Vooral in de buurt van Natura 2000–gebieden is de situatie soms zo nijpend, dat VVD-Statenlid Henk Veltkamp de noodklok luidt.

Aanleiding zijn berichten uit Hezingen en Mander, in de gemeente Tubbergen. Een aantal boerenbedrijven wordt daar in het voortbestaan bedreigd door een zogenaamd ‘scheurverbod’, waardoor zij hun land niet meer mogen ploegen. De fractie van Gemeentebelangen/VVD zal hier in de eerstvolgende raadsvergadering vragen over stellen. VVD-Europarlementariër Jan Huitema heeft inmiddels  schriftelijke vragen ingediend bij de Europese Commissie. Hij wil weten of er regionale aanpassingen kunnen worden gedaan.

Veltkamp kan zich de zorgen voorstellen: ‘Natuurlijk is het normaal dat we zuinig zijn op de natuur, maar het moet niet doorslaan. Het is kwalijk dat de betrokken boeren zo lang in onzekerheid zitten. Het scheurverbod komt ook nog eens bovenop een enorme stapeling van regels, die het ondernemen in de weg zitten.’

De VVD wil nu samen met de andere coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie gaan bekijken of de Provincie Overijssel een bijdrage kan leveren aan een oplossing: ‘De regels en beperkingen worden nu vanuit Brussel en Den Haag zeer stringent toegepast, terwijl hier maatwerk nodig is.’