Minister Schultz van Haegen betaalt 25 procent van de
kosten, met een maximum van 12,5 miljoen euro, voor de aanleg van een ongelijkvloerse
kruising bij knooppunt Raalte. Dit heeft de minister vandaag in een brief aan
de Tweede Kamer laten weten. ‘Fantastisch!’ vindt VVD-Statenlid Regien Courtz. ‘We
zijn al enige tijd bezig om de Overijsselse wegen in Den Haag op de agenda te
krijgen, dat werpt nu zijn vruchten af.’
Met alle geledingen van haar partij pleit Courtz in Den
Haag al maanden voor een bijdrage aan de Overijsselse infrastructuur: ‘We
hebben een aantal knelpunten die moeten worden opgelost, zeker nu de economie
opbloeit en de mobiliteit toeneemt. Er staan banen op het spel, maar het gaat
ons ook om verkeersveiligheid. Met dit geld kunnen we aan de slag, dat is mooi,
maar misschien nog wel mooier dat er Haagse aandacht voor is. Alleen kunnen we
veel minder dan samen. Nu gaan we ook doorpakken.’
De Raaltense VVD-fractievoorzitter Alexander Kreule deelt
Courtz’ blijdschap: ‘We gaan nu naar de exacte invulling kijken.’
VVD-Kamerlid Barbara Visser: ‘Hiermee wordt een
belangrijke bijdrage geleverd aan verkeersveiligheid en doorstroming. Een mooi
resultaat!’ Haar collega Malik Azmani sluit zich daarbij aan: ‘Een mooie
verdienste voor ons allemaal. We kunnen er trots op zijn dat we weer wat hebben
bereikt met de N35.’
Vlot
doorrijden
De kosten voor de aanpak van knooppunt Raalte bedragen
45-50 miljoen euro. Met de 12,5 miljoen euro van het Rijk lijk de financiering
van de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij de N35/N348 en het spoor
rond. Gedeputeerde Staten verwachten eind dit jaar het ontwerp voor de kruising
op hoofdlijnen gereed te hebben en in het eerste kwartaal van 2017 de plannen
en de financiering aan Provinciale Staten voor te leggen.m Met de 12,5 miljoen
euro van het Rijk is de financiering van de aanleg van een ongelijkvloerse
kruising bij de N35/N348 en het spoor rond. Gedeputeerde Staten verwachten eind
dit jaar het ontwerp voor de kruising op hoofdlijnen gereed te hebben en in het
eerste kwartaal van 2017 de plannen en de financiering aan Provinciale Staten
voor te leggen.
De ongelijkvloerse kruising zorgt ervoor dat het
autoverkeer op de N35 en de N348 vlot kan doorrijden en niet meer hoeft te
wachten voor verkeerslichten en slagbomen bij het spoor. Ook het fietsverkeer
krijgt een veilige, vrij liggende en snelle route onder de N35 en het spoor
door.