Waterschap Vechtstromen: ‘Rekening niet bij de belastingbetaler leggen’

Precies een jaar geleden heeft de VVD in het waterschap Vechtstromen mede namens de fracties van de Ouderenpartij en bedrijven bij motie er op aangedrongen een structurele rentemeevaller van 4 miljoen euro te gebruiken voor het terugdringen van de langlopende schuld, die volgend jaar oploopt van ruim 407 miljoen naar ruim 439 miljoen in 2017. Een meerderheid was echter voor een splitsing: 2 miljoen naar investeringen en 2 miljoen naar de schulden. Een gemiste kans, concludeerde VVD-fractievoorzitter Marcel Kummel in zijn bijdrage op 30 november 2017 tijdens de jaarlijkse Algemene Beschouwingen in het waterschap Vechtstromen.

‘Ook dit jaar hebben wij in het Algemeen Bestuur diverse malen gezegd dat we niet willen dat het waterschap tot 2020 nog eens 4,8 miljoen extra per jaar investeert. Met die twee miljoen van 2015 komt dat op 6,8 miljoen extra, bovenop de bestaande investeringsruimte van zo’n 33 miljoen tot 2020. Daarmee kan vrijwel het volledige investeringsprogramma van deze bestuursperiode worden gerealiseerd. Onvoorziene, dringende investeringen zijn niet noodzakelijk. Mocht dat toch zo zijn, dat zouden we dat binnen de begroting moeten opvangen. Dus: snijden in eigen vlees en de rekening niet bij de belastingbetaler leggen.

Pakken wat je pakken kunt

Naast het opkrikken van de investeringsruimte wil het dagelijks bestuur ook nog de schuldpositie aanpakken. Vanaf 2020 tot 2050 moet die zo’n 100 miljoen euro naar beneden. Al met al krijgen we te maken met een stijging van de lastendruk van 3,2 %, een half procent meer dan is afgesproken in het bestuursakkoord. Ook daar hadden en hebben wij problemen mee. Dat we daarmee onder de landelijke streefnorm van 5% liggen is een wel heel flauwe legitimatie. Ook Vechtstromen heeft last van een overheidsbrede kwaal: pakken wat je pakken kunt. Teruggeven en inverdienen? Ho maar.

Meerjaren'voorstelling'

Die 0,5 % lastenverhoging komt neer op 6.8 miljoen euro per jaar. Precies de verhoging van de investeringsruimte. In plaats van dat de belastingbetaler profiteert van de doelmatigheidsopgave sinds de fusie van 11 miljoen euro tot 2018 en de extra besparingsruimte van 5 miljoen, is hij opnieuw aan de beurt. De VVD fractie werkt, en dat zeggen we al geruime tijd, niet mee aan deze meerjarenvoorstelling. Het terugdringen van de schulden draagt bij tot structureel lagere lasten in de toekomst en een meer beheersbare tariefontwikkeling van de waterschapsbelasting. Wij dringen er dan ook nogmaals op aan, de investeringen te bevriezen op het niveau van het bestuursakkoord en de extra investeringen tot 2020 te schrappen. Wij kijken tevens met grote belangstelling uit naar de besluitvorming over de huisvesting in februari 2017. Snel duidelijkheid dus over het financiële plaatje en een efficiënte, logische en dus verantwoorde invulling voor de plaatsing van het personeel. In ieder geval voor de waterschapsverkiezingen van 2019. De eerste signalen die wij onlangs van de directeur van Vechtstromen ontvingen zijn veelbelovend.’