Bezoek Kamerleden groot succes: regio Zwolle stevig op Haagse kaart

Het bezoek dat de VVD-Kamerleden Visser en Azmani maandag brachten aan Zwolle was een groot succes. ‘We hebben ze de groeipotentie van dit scharnierpunt kunnen laten zien’, zegt VVD-Statenlid Regien Courtz, die het initiatief nam, ‘en wat nodig is om die te realiseren. Den Haag zal meer naar de regio moeten kijken.’

De Kamerleden luisterden naar een aantal pitches van Zwolse ondernemers, waaronder Thecla Bodewes van Bodewes scheepswerven. Zij wees er nog eens op dat regionale bedrijven in de maritieme sector wereldwijd toonaangevend zijn: ‘De exportpotentie is groot. Politieke en private partijen moeten samen optrekken en investeringen zijn nodig.’

Voor Peter Korpershoek van logistiek bedrijf Tielbeke is het niet de vraag of, maar wanneer we gaan investeren in verbeteringen: ‘Het is twee voor twaalf. De markt trekt in volle breedte aan en tijd is geld. Hoe langer het duurt voor we ergens zijn, bijvoorbeeld door congestie, hoe duurder. De regio is zo sterk als de zwakste schakel.’

Erik Lagerweij van Lelystad Airport sloot zich daarbij aan: ‘Onze groeiambities vragen om een goede infrastructuur.’

Jon Grasmeijer  van Scania merkte op dat logistiek steeds belangrijker wordt: ‘Een goede infrastructuur is daarom broodnodig, inclusief water en trein. De regio Zwolle is een logistiek zwaartepunt, een gebied dat we willen doorontwikkelen. Onze ambitie is om 240 trucks per dag te bouwen, die er precies op tijd moeten zijn. Met een verbeterde infrastructuur kunnen we de doorloopsnelheid vergroten, in de fabriek en op de weg. De A28 en de route naar Duitsland zijn belangrijk, congestie is daar een groeiend probleem.’

Beide Kamerleden toonden zich onder de indruk. Visser sprak van een ‘heel goed bezoek: 'We hebben een goed beeld gekregen van de regio.’

Bekijk hier de reportage van RTV Oost.