Te mooi om waar te zijn?

Kernenergie staat in een kritisch daglicht vanwege stralingsrisico’s, afvalopberging, relatie met kernbommen, enorme gevolgen bij ongelukken: Fukushima, Tjsernobyl, Harrisburg, etc.

Een halve eeuw geleden werd nog heel rooskleurig over kernenergie gedacht, maar dat is nu verleden tijd. En dus draaien we weer op gas, bruinkool en steenkool. Deze fossiele brandstoffen zijn uiteindelijk steeds moeilijker en dus duurder te winnen.

Toch vraagt het wereldenergievraagstuk om een grootschalige, schone en veilige oplossing. Want een stijgende wereldbevolking met een stijgende welvaart en de eisen van ecologie kunnen lang niet alleen door wind en zon en daaraan gerelateerde opwekkingsvormen worden gedekt. Dat zou struisvogelpolitiek zijn, nog los van het grillige karakter van deze bronnen.

Maar, nieuwe hoop gloort!

Op 17 april 2015 vond in de Aula van de TU Delft een internationaal congres plaats met een hoopgevende boodschap. Met een unieke line-up van alle key-players van de (thorium) MSR (Molten Salt Reactor) beweging over de toekomst van de energievoorziening! Het symposium werd georganiseerd door de Netherlands Nuclear Society, KIVI Kerntechnologie, TU Delft en de Stichting Milieu Wetenschap & Beleid.

leslie

Om u te verdiepen in de achtergronden van deze ongevaarlijke, stralingarme reactor, die bovendien kan draaien op hoog radioactief kernafval (uranium 238) en dat terugbrengt tot een veel lager risico, kijk dan eens op Transatomic power

In het embedded youtube filmpje legt Dr. Leslie Dewan (foto) van TAP en wetenschapper aan het MIT heel begrijpelijk uit hoe het werkt.

Als u meer wilt weten en die hele gedenkwaardige dag in Delft ex post wilt meemaken, dan is dit een interessante website.

In China is men al heel ver met deze ontwikkeling. Gelukkig hebben Nederlandse wetenschappers daar ook goede contacten, sterker nog, ze zijn er al geweest!  Maar ook in Canada en de VS (MIT) zit men niet stil. En Europa? Die versmijt momenteel veel geld aan wind op zee en zal over 20 jaar de noodzakelijke MSR reactors in China kopen.

Of gaan we het roer omgooien? En doen we mee?

Pieter Schipper, webredacteur