Ook aandacht voor Overijsselse jongeren

Bij de VVD komen veel positieve reacties binnen op het afgelopen vrijdag gepresenteerde coalitieakkoord, maar er is ook kritiek. Hoewel de twee Overijsselse JOVD afdelingen tevreden zijn met het akkoord, missen deze expliciete aandacht voor jongeren. VVD-Statenlid Regien Courtz neemt hun signaal serieus: ‘Het is een akkoord op hoofdlijnen, de concrete invulling doen we samen met Overijssel.’

Jongeren zijn niet de enigen die niet met naam en toenaam worden genoemd in het nieuwe akkoord, zegt Courtz. Dat is bewust gedaan: ‘De onderhandelaars wilden ruimte overlaten voor de inbreng van partijen in Provinciale Staten en daarbuiten. We luisteren heel goed, ook naar de Overijsselse jongeren.’

De afdelingen Zwolle en omstreken en Twente van de JOVD, de liberale jongerenorganisatie, missen in het akkoord specifieke aandacht voor jongeren. ‘Dat wil niet zeggen dat wij ze niet zien staan. Integendeel. Het akkoord zet bijvoorbeeld sterk in op werkgelegenheid, ook omdat de jeugdwerkloosheid veel te hoog is in Overijssel. Daar gaan we iets aan doen, door het stimuleren van ondernemers. Bedrijven zijn de enige echte banenmachine, zij krijgen wat ons betreft de ruimte, maar hoe we dat doen hoeven we niet nu al voor vier  jaar helemaal vast te leggen. Daarnaast wordt de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt gestimuleerd, zoals ook benoemd in het akkoord.’

Hetzelfde geldt voor onderwerpen als de bereikbaarheid van Overijsselse steden en de behoefte aan nachttreinen: ‘De JOVD zet die nu op de agenda en dat pakken wij op. Het is de manier waarop we de komende vier jaar politiek gaan bedrijven. Open en transparant, met oog voor de samenleving en een luisterend oor, maar tegelijk realistisch, want niet alles kan meteen. Op die manier betrekken we ook de jongeren in Overijssel juist meer bij de provinciale politiek, dan als we hier in het Provinciehuis met de luiken dicht een dichtgetimmerd akkoord uitvoeren.’