150 jaar Kamperlijntje

De treinverbinding tussen Zwolle en Kampen bestond zaterdag op de kop af 150 jaar. De kortste spoorlijn voor reizigers van Nederland is een belangrijke schakel in de Overijsselse verkeersinfrastructuur. Lang was er onzekerheid over de toekomst, maar die ziet er op deze feestelijke dag weer zonnig uit, merkte VVD-Statenlid Regien Courtz.

De lijn is van groot belang voor de leefbaarheid en de economische positie van beide steden, vindt Courtz: ‘Goed daarom dat hij wordt opgewaardeerd. In 2017, dus over twee jaar al, gaan er elektrische treinen rijden. Die zijn stiller, sneller en schoner. Voorlopig blijft de halfuursdienst, maar in de plannen zit ruimte voor een extra spoor, waardoor vier treinen per uur kunnen rijden. Daardoor verbetert de bereikbaarheid verder, wat de regio nog aantrekkelijker maakt om te wonen en voor bedrijven om zich hier te vestigen. De positieve effecten gaan we veel ruimer merken, het zorgt bijvoorbeeld voor extra banen in Overijssel. Goede bereikbaarheid is een katalysator voor de economie.’

Courtz legt ook een verband met het verbouwde station Zwolle: ‘We praten over een verbinding met het tweede spoorwegknoopunt van Nederland, dus met de rest van de provincie, het land en verder. Dat is goed voor deze groeiregio. Aan de top komen is één ding, daar blijven vraagt om investeringen. Niet stilzitten, maar doorgaan op ingeslagen weg en kansen benutten. Daar past ook het tweede Zwolse station Stadshagen in, met aansluiting op stadsbussen, zodat bijvoorbeeld studenten en scholieren uit Kampen hier door kunnen reizen. Dat past weer in onze visie op een geïntegreerde verkeersinfrastructuur, waarin weg, water, ov en fiets optimaal op elkaar zijn afgestemd.’