Hellendoorn ondertekent Woonafspraken

Als vijfentwintigste en laatste Overijsselse gemeente heeft Hellendoorn zijn handtekening gezet onder de Woonafspraken, die moeten bijdragen aan een goed woonklimaat. Hiermee rondt Gedeputeerde Monique van Haaf (VVD) het project succesvol af.

‘Op 29 januari tekenden alle gemeenten uit de regio Twente en WoON Twente’, zegt Van Haaf. ‘Alleen Hellendoorn kon dat toen nog niet, om juridische redenen. Maar de gemeente heeft niet stilgezeten, integendeel: ze heeft voortvarend aan een plan van aanpak gewerkt en staat in de startblokken om daarmee aan de slag te gaan.’

In de woonafspraken staan de ambities en de aanpak van de gemeenten, WoON Twente en de provincie Overijssel voor het passend houden van de woningvoorraad, voorkomen van leegstand, huisvesten van kwetsbare groepen, omgaan met woon- en zorgvraagstukken, en stedelijke vernieuwing. Ook staan hier de regionale afspraken in tussen provincie en gemeenten over de hoeveelheid woningen die gemeenten in de komende jaren gaan bouwen.

Monique van Haaf: ‘Alle Overijsselse gemeenten onderschrijven nu de ambities en aanpak van de Woonafspraken. Het is goed om te zien dat alle partijen aan tafel zitten en samen de schouders onder het complexe vraagstuk van wonen blijven zetten. We zien nog steeds de zelfde uitdagingen, en sommigen in verhoogde mate, zoals leegstand en het huisvesten van statushouders. Samenwerking is dan essentieel. De woonafspraken zijn in samenspraak tot stand gekomen en we voeren ze nu ook samen uit.’