Q-koorts in Nederland onder controle, tijd om balans op te maken

In 2008 en 2009 raakten vierduizend mensen besmet met de Coxiella Burnetti-bacterie, die Q-koorts veroorzaakt. In totaal overleden 76 mensen aan de ziekte. Nadat strikte maatregelen waren genomen, is die nu onder controle. Sinds twee weken zijn alle bedrijven Q-koortsvrij. Tijd dus om de balans op te maken, vindt VVD-Statenlid Henk Veltkamp.

Voor de uitbraak bedroeg het aantal besmettingen met Q-koorts in Nederland tussen 15 en 20. ‘We zitten nu weer op dat niveau’, zegt Veltkamp, ‘maar daar moest wel heel wat voor gebeuren. Een ramp zoals de vorige uitbraak willen we niet nog een keer. Vandaar dat met man en macht is gewerkt om dat te voorkomen. De sector kan nu weer verder.’

Sinds de invoering van het verplichte tankmelkonderzoek is op 101 bedrijven Q-koorts vastgesteld. Op besmette bedrijven werden drachtige dieren geruimd en er werd een vaccinatieplicht ingesteld voor alle melkgeiten- en melkschapenbedrijven met meer dan 50 dieren. Het heeft ertoe geleid, dat de Nederlandse geiten- en schapenbedrijven officieel vrij zijn van Q-koorts.