Eervolle onderscheiding voor Marietje Eggink

Landelijk VVD-voorzitter Henry Keizer was speciaal naar de laatste algemene ledenvergadering van de afdeling Rijssen-Holten gekomen, om bestuurssecretaris Marietje Eggink de Thorbeckepenning te overhandigen. Een eer die maar weinig actieve VVD-ers is gegund. Eggink heeft dan ook een lange en constructieve carrière in de partij achter de rug.

Ze begon in 1974 als secretaris van de afdeling Holten, later Rijssen-Holten, en bleef dat, met een korte onderbreking waarin ze gewoon bestuurslid was, tot de opheffingsvergadering. Van 1986 tot 1990 zat ze voor de VVD in de Holtense gemeenteraad. Ook was ze bestuurslid, van 1990 tot 2001, van de ondercentrale Zuidwest Salland en van 2007 tot 2009 van de Kamercentrale Overijssel.

Gevraagd naar de leukste periode binnen de VVD noemt ze de jaren dat ze in Den Haag medewerker was van Kamerlid Gert-Jan Oplaat: ‘Dat was een uitdaging.’

Hoewel ze geen officiële functie meer bekleed blijft Eggink actief in de partij: ‘Als ik ergens voor gevraagd wordt doe ik het graag.’

De Thorbeckepenning is sinds 1983 de hoogste onderscheiding die het partijbestuur van de VVD kan toekennen. Hij wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend, aan leden die zich langdurig voor de partij hebben ingezet.