Overheid en bedrijfsleven, samen voor cultuur

We hebben gedurende drie dagen vier bijeenkomsten gehad over de opzet van de nieuwe cultuurnota. Hoewel van te voren gezegd werd dat de lijn van de oude nota voortgezet zou worden, leek dat al op de eerste dag niet te gebeuren. Het ging om één thema en dat was vernieuwen.

Daarbij viel het ons op dat de meeste woorden pas met een latere concrete invulling betekenis zouden kunnen krijgen. Dit maakte ons ongerust. Zouden we weer een tijd krijgen, waarin de goede instellingen, die hun kwaliteit bewezen hebben, naar de achtergrond zouden worden geschoven of zelfs zouden moeten verdwijnen, terwijl allerlei experimenten de toon zouden gaan aan geven? De tijd leek tijd rijp voor vernieuwing, maar het goede moest ook bewaard blijven.

Nu gaat onze zorg enigszins de andere kant op. Bewaken en bewaren is goed, maar hoeveel ruimte is er dan nog voor de noodzakelijke vernieuwing?  In korte tijd is de samenleving snel aan het veranderen. Zo zijn de onderlinge contacten door de ontwikkelingen op digitaal gebied vermeerderd, maar niet geïntensiveerd. Het wordt steeds moeilijker vrijwilligers te krijgen voor allerlei taken in de cultuur. Mensen werken steeds meer op gespreide tijden en kunnen zich daardoor moeilijker vrijmaken als vrijwilliger voor vaste taken.

Het beeld van de vrijetijdsbesteding verandert. Ook de vergrijzing vraagt om andere culturele thema’s. In theaters en musea zien we immers steeds meer grijze haren. Daarnaast zijn jongeren niet tevreden met het culturele aanbod. Wat in deze nieuwe tijd als interessant gevonden wordt, is vaak maar van korte duur.

Straks in de uitvoeringsnota zal blijken hoe het college het beleid laat aansluiten op de maatschappelijke ontwikkelingen. Het ziet haar taak niet meer alleen als financier, maar wil ook zorgen voor het faciliteren van netwerken en kennisdeling. Als we die lijn in gedachten houden en we kijken naar andere landen, dan zien we dat bijvoorbeeld in de Verenigde Staten het particulier initiatief en de sponsoring van theaters en musea een belangrijke rol in het maatschappelijk leven spelen.

In verhouding draagt de overheid daar financieel veel minder bij dan in Nederland. Het lijkt ons niet zuiver te constateren, dat met meer aandacht van particulieren en bedrijven met als gevolg vermindering van de investeringen door de overheid de cultuur in Nederland verloren zou gaan. Kunstsubsidie vanuit de overheid kennen we overigens nog maar ongeveer 75 jaar. Daarvoor hadden we toch ook een goed cultureel leven? Wij pleiten niet voor minder financiën voor cultuur, integendeel. Maar de overheid slaagt er minder in extra inkomsten uit de markt te halen.

Het college zou meer moeten doen om particulieren en bedrijven nog meer te stimuleren de cultuur in onze provincie te bevorderen. Ziet het college iets in het meer mee laten financieren van bijzondere projecten in onze provincie?  In de sport is dit op alle niveaus al heel normaal.

In een motie riepen wij dan ook op om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in het beleid op te nemen, dat bedrijven en particulieren meer deel nemen aan de organisatie en financiering van culturele projecten.

Cultuureducatie

Het college zet zich in voor cultuurparticipatie, talentontwikkeling en cultuureducatie zelfs voor kinderen in het basisonderwijs. Maar ongeveer 60% van de scholen doet niet mee. Gelukkig krijgt de amateurkunst buiten het onderwijs veel aandacht. Toch blijft cultuur en in het bijzonder de kunst met een grote K voor een groot deel van de bevolking een elitaire aangelegenheid.

Je hoeft niet hoogopgeleid te zijn om van cultuur te kunnen genieten. Met cultuureducatie zoals het nu gaat, zo is in het land uit onderzoek gebleken, krijgen we dat elitaire er onvoldoende uit. Daarnaast zien we ook nog dat er instellingen zijn, waaronder bijvoorbeeld muziekscholen, die zijn verdwenen. Het college zou meer moeten doen om de deelname aan cultuureducatie in het onderwijs uit te breiden en ook om de cultuur verder de democratiseren, dus cultuur voor iedereen als gewoon onderdeel van de samenleving meer toegankelijk te maken. Tot nu toe zien we te vaak dat onbekend onbemind maakt. In een tweede motie riepen we op alles in het werk te stellen om de deelname aan de genoemde ontwikkelingsmogelijkheden binnen kunst en cultuur voor kinderen vooral uit het basisonderwijs te vergroten.

Beide moties werden met een ruime meerderheid aangenomen.