Positief over ontwikkelingen luchtvaartterrein

De discussie over de luchthaven wordt al vele jaren gevoerd. Inmiddels liggen er concrete plannen, voor wat er met het terrein zou moeten gebeuren. Leidend voor de VVD zijn economische ontwikkeling en de daarbij behoren werkgelegenheid. ‘Dat geldt ook voor Gedeputeerde Staten’, zegt Fens, ‘dus kunnen wij de voorstellen steunen.’

De plannen houden ook rekening met omwonenden en het milieu. Niet meer dan logisch, vindt Fens: ‘Het gaat ook bij ons altijd om een goede balans. In de plannen is rekening gehouden met alle wet- en regelgeving die van toepassing is. Met gemeenten en andere betrokkenen is uitgebreid gesproken. De voorstellen zijn daardoor zeer afgewogen, er wordt werkelijk met iedereen rekening gehouden.’

Fens heeft alle vertrouwen in de ontwikkeling van het gebied: ‘Een sterk punt van de Technology Base is de brede, integrale structuur. De landschappelijke kwaliteit, de  luchtvaartgebonden high techbedrijven, de Safety Campus, het vliegen en het toeristische, recreatieve en showelement - dat alles is goed en evenwichtig vertegenwoordigd. Daarnaast is de locatie uniek, omdat er activiteiten ontwikkeld kunnen worden, die elders niet mogelijk zijn. Wij vinden ook de verbinding die gemaakt is tussen natuurgebieden tot een samenhangend stelsel een mooi voorbeeld van een duurzame ontwikkeling. Het herstel van de waterhuishouding draagt verder bij aan de diversiteit binnen de in het verleden al bijzondere natuur.’

Bij de volgende vergadering van Provinciale Staten staat het onderwerp ter afhandeling op de agenda: ‘Gezien de positieve stemming in de commissie, denk ik dat we dan een belangrijke stap kunnen gaan zetten, voor Twente en voor heel Overijssel.’