Onafhankelijk rapport maakt brandhout van plannen bufferzone Engbertsdijkvenen

Een zogenaamde ‘bufferzone’ aan de oostkant van Engbertsdijkvenen doet de natuur daar meer kwaad dan goed. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek door het onafhankelijke Buro Bakker. VVD-Statenlid Henk Veltkamp vindt dat deze uitkomst consequenties moet hebben. Doorgaan op de ingeslagen weg is volgens hem niet meer aan de orde.

De bufferzone, waaraan landbouwgrond en boerenbedrijven worden opgeofferd, is al jaren omstreden. Een grote variant werd onlangs ingeruild voor een wat kleinere, maar de gevolgen voor de omgeving blijven nog steeds groot. Nu blijkt, dat ook de natuur er niet van profiteert. Sterker nog: in het gebied waar de zone is voorzien gaan beschermde soorten er juist op achteruit, terwijl het hoogveen niet profiteert.

Veltkamp roept het provinciebestuur op tot een pas op de plaats: ‘We zijn helemaal voor natuur, in een goede balans met ander grondgebruik, maar dan moet het wel zin hebben. Het rapport maakt duidelijk dat we hier te maken hebben met doorgeschoten natuurbescherming. Laten we eerst maar eens de feiten op een rijtje zetten, voordat we nog meer schade gaan aanrichten.’