Bij het aangekondigde afscheid van dirigent Jan Willem de Vriend

© Roeland Fens

Dirigent Jan Willem de Vriend heeft zijn afscheid bij het Orkest van het Oosten aangekondigd. Daarmee komt binnenkort een einde aan een lange periode vol muzikale hoogtepunten. Volgens VVD-Statenlid Roeland Fens verdienen het Orkest en het Overijsselse culture landschap een vervanger van hetzelfde formaat.

‘De dirigent geeft kleur, kracht en karakter aan een orkest. De Vriend is daarom van grote waarde geweest voor ons orkest. Hij is er voor een dirigent lang aan verbonden geweest. Hij heeft zeker aan de hoge kwaliteit bijgedragen. We moeten hem daar ondanks zijn vertrek dankbaar voor zijn.

In deze moeilijke tijd, waar het orkest met beperkte mogelijkheden zich opnieuw een weg moet zien te vinden, zal het moeilijk worden een dirigent van zijn kunnen te ontdekken, die bovendien dit zware werk op zich zou willen nemen.

Toch zal dat noodzakelijk zijn. Het nieuwe Orkest van het Oosten blijft een belangrijke positie bekleden in het culturele landschap van Overijssel. Het verdient een dirigent die er kleur, kracht en karakter aan blijft geven.’