Vragen over rol provincie bij kentekenregistratie + UPDATE

De registratie van kentekens in Kampen en Zwolle is na vragen van onder meer de VVD-fractie in de gemeenteraad van Zwolle van de baan. VVD-Statenlid wil nu van Gedeputeerde Staten weten wat de rol van de provincie in het project is: ‘Er is nog teveel onduidelijkheid.’

De provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de betrokken gemeenten waren van plan om in Kampen en Zwolle op negen locaties met camera's plaatsen kentekens te registreren. Dat zou gaan gebeuren in het kader van Beter Benutten Zwolle Kampen, dat fietsgebruik moeten stimuleren. Automobilisten waarvan bij herhaling het kenteken is geregistreerd, zouden worden benaderd met de vraag om ook eens na te denken over een overstap van auto naar fiets.

Na kritische vragen van onder meer de VVD in de gemeenteraad van Zwolle, moest verantwoordelijk wethouder Van As toegeven dat hij niet op de hoogte was van de details. Hij besloot onlangs om het project af te blazen.

Wat de VVD betreft wordt op deze wijze misbruik gemaakt van zowel het Beter Benutten-project als de kentekenregistratie. Het eerste is bedoeld is om de bereikbaarheid in drukke regio’s te verbeteren, de tweede om de veiligheid en doorstroming te vergroten.

Courtz wil nu weten welke rol de provincie in het project speelt, of zij hiervan op de hoogte was en of Provinciale Staten er niet bij betrokken hadden moeten worden. Ze heeft ook vragen over de kosten en welk deel de provincie voor zijn rekening neemt. ‘Los daarvan’ zegt ze, ‘is het nog maar zeer de vraag of je kentekenregistratie zou willen, mogen en moeten inzetten om mensen te traceren, lastig te vallen en op de fiets te krijgen.’

UPDATE

De camera's worden verwijderd.