VVD maakt werk van kruispunt Bos

Na de VVD-fracties in Provinciale Staten en de gemeenteraden van Raalte en Hellendoorn, wijst nu ook het VVD-Kamerlid Barbara Visser op het belang van een oplossing van de kruising tussen de N35, het ‘karrespoor’ tussen Zwolle en Twente. Hierdoor komt de vervulling van een lang gekoesterde VVD-wens weer een stapje dichterbij.

Naar aanleiding van een recent bezoek aan Raalte en Hellendoorn heeft Visser vragen gesteld aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Die gaan onder meer over de huidige en nog te verwachten drukte op de N35, en de gevolgen daarvan voor andere wegen in Overijssel. Mocht het zo zijn dat de verkeersdruk sterk toeneemt, dan wil de VVD laten onderzoeken wat verbreding naar tweemaal twee rijbanen vraagt aan tijd, geld, regionale bijdragen en procedures.

In Provinciale Staten en de gemeenteraden van Hellendoorn en Raalte is het voorstel gedaan om gezamenlijk op te trekken, waarbij het Rijk als wegbeheerder nadrukkelijk ook een rol heeft. ‘Raalte en de provincie hebben al geld toegezegd, het is niet meer dan logisch dat het Rijk, als eigenaar, het restant meebetaalt’, zegt de Raalter VVD-fractievoorzitter Alexander Kreule.

Die opvatting wordt in Provinciale Staten en door verantwoordelijk gedeputeerde Boerman gedeeld, zegt VVD-Statenlid Regien Courtz: ‘Mooi dat zoveel partijen ons steunen. We hebben frequent contact met onze partijgenoten in Den Haag, zodat we wensen en mogelijkheden op elkaar kunnen afstemmen, uiteraard in goed overleg.’ Courtz beseft dat de middelen van de minister niet onuitputtelijk zijn: ‘Je moet altijd realistisch blijven en we willen voorkomen dat we doorslaan, zodat voor andere infrastructurele werken weer te weinig geld overblijft, maar de aanpak van het karrespoor staat hoog op onze agenda. We hopen dat Den Haag hierin met ons meegaat. Niet alles kanen we zijn blij met alle verbeteringen waar het Rijk al aan heeft bijgedragen, maar wat de VVD betreft krijgt aanpak van kruispunt Bos nu prioriteit.’

Volgens Courtz liggen er daarna nog genoeg uitdagingen: ‘Op de N35 en elders in Overijssel moet nog veel gebeuren en daar hebben we ook oog voor. Maar we moeten niet de illusie hebben dat we alles in een keer kunnen oplossen. Zoiets vergt tijd en gaat stap voor stap. We zetten nu de volgende, in de toekomst zullen er nog vele volgen.’