Tweede Kamer: renovatie sluizen Twentekanaal moet sneller

Nadat VVD-Statenlid Regien Courtz de gevolgen voor betrokken ondernemers aankaartte, heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen, waarin wordt aangedrongen op haast bij de renovatie van de sluizen in het Twentekanaal.

Rijkswaterstaat rekende eerst met een stremming van vijfendertig dagen in 2017, maar zal nu op zoek moeten naar een aannemer die de werkzaamheden sneller kan uitvoeren.

Dat de sluizen aan een opknapbeurt toe zijn staat buiten kijf, weet ook Courtz, die in Provinciale Staten veel steun kreeg voor een motie die aandacht vroeg voor de belangen van betrokken ondernemers: ‘Er wordt een schadebedrag genoemd van zes miljoen, voor bedrijven die door de stremming worden getroffen. Bij een werkbezoek merkte ik dat er veel zorgen waren. Blijven de sluizen te lang dicht, dan dreigen er zelfs faillissementen. Het betekent, dat de overheid een grote verantwoordelijkheid draagt.’

De Tweede Kamer heeft nu uitgesproken, dat de opdracht bij voorkeur moet worden gegund aan de aannemer die het snelste werk kan leveren. ‘Dat is natuurlijk uitstekend’, zegt Courtz, die zich door de motie gesteund weet, ‘maar om de overlast tot een minimum te beperken zullen we ook moeten luisteren naar de alternatieven waar de ondernemers zelf mee komen.’

Voor sommige bedrijven dreigt zelfs een faillissement als de sluizen te lang dicht blijven. Na een stevige lobby van het Twentse bedrijfsleven heeft een meerderheid in de Tweede Kamer besloten dat aannemers die de klus sneller kunnen klaren de voorkeur moeten krijgen. Ook zijn andere creatieve oplossingen meer dan welkom. De Twentse bedrijven voelen zich door de motie gesteund.