Engbertsdijkvenen: signaal vanuit gemeenten serieus nemen

In een aantal gemeenten die betrokken zijn bij de problematiek rond de vernatting van Engberstdijkvenen, heeft de lokale VVD die aan de kaak gesteld. ‘Dat zijn signalen die van direct betrokkenen komen’, zegt VVD-Statenlid Henk Veltkamp. ‘Die moeten we ook als Provincie zeer serieus nemen.’

Veltkamp was woensdag samen met VVD-Statenlid Roeland Fens op bezoek in het gebied. ‘Niet voor het eerst’, zegt hij. ‘Omwonenden trokken al vaker bij ons aan de bel. Al een paar keer zijn we poolshoogte gaan nemen, maar ook hebben we Kamerlid Rudmer Heerema en Europarlementslid Jan Huitema, allebei VVD, laten zien wat de gevolgen van doorgeslagen milieubeheer voor gewone mensen zijn.’

De VVD is volgens Veltkamp absoluut voorstander van zorgvuldig omgaan met onze natuur: ‘Maar dat moet dan wel in balans gebeuren. Het kan niet zo zijn dat alles moet wijken voor natuur, ook de mensen die hier al heel lang wonen, leven en werken. Als dat niet mogelijk is, doordat het Rijk hier allerlei maatregelen over de schutting gooit, dan moeten we maar eens serieus na gaan denken over onze rol.’