Naar aanleiding van berichten dat verbetering van de N35
vertraging oploopt, heeft VVD-Kamerlid Barbara Visser vragen gesteld aan
minister Schultz van Haegen. Uit de antwoorden blijkt, dat er inderdaad enige
achterstand is, maar dat alles op alles wordt gezet om het ‘karrenspoor’ tussen
Zwolle en Twente verder aan te pakken. VVD-Statenlid Regien Courtz is tevreden:
‘Maar we zijn pas echt blij als de schop ook daadwerkelijk de grond in gaat.’
De minister beaamt dat er vertraging is ontstaan in de
start van de uitwerking van de maatregelen, zoals die eerder door betrokken partijen
zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst: ‘Rijkswaterstaat werkt op dit
moment aan de bemensing van het projectteam, dat nodig is voor het uitwerken en
realiseren van deze opdracht. Dat blijkt meer tijd te kosten dan verwacht als
gevolg van beperkt beschikbare capaciteit. Een oplossing voor dit knelpunt is
inmiddels voorhanden. De verwachting is dat in december gestart kan worden met
de uitwerking.’
Druk op de ketel
Het Rijk en de regio gaan allereerst uitmaken in welke
volgorde de maatregelen worden uitgevoerd en de planning actualiseren. In de bestuurdersovereenkomst
is afgesproken dat de maatregelen uiterlijk 2018 worden gerealiseerd, schrijft
de minister aan de Tweede Kamer: ‘Mijn ambitie is nog steeds om zoveel mogelijk
maatregelen uit te voeren in 2017 en 2018.’ Ook zal Rijkswaterstaat meewerken
aan initiatieven in het kader van Raalte Mobiel.
VVD-Statenlid Regien Courtz blijft alert: ‘Het is mooi
dat we in samenwerking met onze Haagse partijgenoten druk op de ketel houden. We
kunnen ons helemaal vinden in de ambitie van de minister en vertrouwen erop dat
de N35 binnen afzienbare tijd en volgens de afspraken wordt aangepakt. We zullen
ook de komende tijd de vinger aan de pols houden en er voor zorgen dat er geen
plannen op de plank blijven liggen. Dat geldt ook voor andere wegen in
Overijssel.’