Vandaag werd bekend dat station Stadshagen, op
de spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen, voorlopig niet in gebruik wordt
genomen. ‘Zeer teleurstellend’, zegt VVD-fractievoorzitter Regien Courtz. ‘Een
hele woonwijk en haar inwoners worden in de steek gelaten.’
In Stadshagen komen uiteindelijk tussen de
dertig- en veertigduizend mensen te wonen, zegt Courtz: ‘Daaronder veel
forensen. In de infrastructuur van de wijk speelt het spoor een cruciale rol.
Daar valt nu een schakel uit weg.’
Er bestaat ook na een second opinion veel
onduidelijkheid over wat er moet gaan gebeuren: ‘Voor het oplossen van de
problemen praten we over vele miljoenen, maar dat zijn schattingen en niemand
weet hoelang het nog gaat duren voordat station Stadshagen in de dienstregeling
wordt opgenomen. Een onzekere en buitengewoon vervelende situatie voor de
mensen die gebruik zouden willen maken van het station Stadshagen. En
zorgelijk, want we gingen voor een afgewogen mix. Wewilden de verkeersstromen
in Zwolle spreiden om zo de wegen en het drukke Station Zwolle te ontlasten.
Dit gaat dus gevolgen hebben voor de bereikbaarheid in de regio.’
Gewoon het station in gebruik nemen is volgens
Courtz geen optie: ‘Het gaat om het hele plaatje. Zo speelt het ook een rol dat
de huidige reiziger zijn overstap op station Zwolle op tijd moet kunnen maken.
Hoe dan ook is dit slechts nieuws, een bittere pil en een klap voor Stadshagen.
We zullen met alle betrokkenen, met ProRail aan de spoorkant, maar ook met het
provincie- en gemeentebestuur moeten werken aan een acceptabele, duurzame en
toekomstbestendige oplossing.’