We horen veel over de uitbreiding van Lelystad Airport.
Een vliegveld vlakbij heeft natuurlijk voordelen, maar het is heel logisch dat
je ook zorgen hebt. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor het woongenot en
geluidsoverlast? Omdat er de nodige onduidelijkheid bestaat hebben we op drie
veel gestelde vragen een antwoord voor jou willen vinden, bijvoorbeeld door op
bezoek te gaan bij Lelystad Airport, om de zorgen van omwonenden duidelijk op
tafel te leggen.
Vanaf 2019 gaat het vernieuwde Lelystad Airport open, met
name voor vakantievluchten. Om vliegtuigen te laten landen en vertrekken vanaf
Lelystad worden vliegroutes boven Overijssel ingericht. Daar is de nodige
onrust over ontstaan. Wij als VVD zien de kansen die de ontwikkeling van
Lelystad Airport biedt, maar vinden ook dat de mensen in Overijssel rustig
moeten kunnen blijven wonen en er ruimte moet zijn voor de natuur. We hebben de
feiten voor je op een rij gezet.
‘LAAGVLIEGENDE VLIEGTUIGEN ZORGEN VOOR EXTRA OVERLAST’
Niet waar. Er geldt een aantal uitgangspunten voor het
bepalen van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Eén daarvan is dat
bewoonde gebieden zo min mogelijk geluidshinder ondervinden. Er wordt naar
gestreefd om op minimaal 6.000 voet te vliegen en zo weinig mogelijk boven
dorpen en steden.
De staatssecretaris heeft gezegd dat deze principes
blijven gelden. Alleen in zeldzame uitzonderingssituaties, als er bijvoorbeeld
geen landingsbaan vrij is vanwege slecht weer, wordt er kort beneden de 6.000
voet gevlogen. Het is pertinent niet waar dat er elke dag tientallen vluchten
laag over Salland, het Vechtdal, Zwolle en de Weerribben heenkomen.
‘OVERIJSSEL ONDERVINDT HINDER VAN DE SNELLE GROEI VAN
LELYSTAD AIRPORT’
Niet waar. De groei van Lelystad Airport gaat in fases.
De eerste fase voldoet voor een groei naar 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat
zijn gemiddeld 30 vliegbewegingen per dag.
Lelystad wil in fases de komende 25 jaar doorgroeien naar
45.000 bewegingen per jaar. Maar het Nederlandse luchtruim is zo druk, dat er
op een herindeling nodig is om meer dan 10.000 vliegbewegingen af te handelen
op Lelystad. Naar verwachting zal er daardoor juist hoger worden gevlogen boven
Overijssel. En dat is juist goed nieuws. Hoe eerder hiermee gestart wordt, hoe
eerder eventuele nieuwe aan- en vliegroutes gebruikt kunnen worden. De VVD zet
hier dan ook op in.
‘LELYSTAD AIRPORT BIEDT KANSEN VOOR OVERIJSSEL’
Waar! De ontwikkeling van Lelystad Airport zorgt voor
werkgelegenheid in de regio, zowel in de uitvoering van de uitbreiding als
daarna. Potentiële arbeidsplaatsen dus. Daarbij maakt een luchthaven in de
regio Overijssel een meer aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven. Goed
voor de lokale economie.
Daarnaast zullen veel toeristen straks gaan landen in Lelystad
in plaats van Amsterdam. De Weerribben, Zwolle, maar ook de rest van Overijssel
is zo snel bereikt door deze mensen. Onze mooie regio’s kunnen wij toch prima
aantrekkelijk maken voor meer toeristen? Nog één vraag dan:
‘KUNNEN WE NU ACHTEROVER LEUNEN?’
Zeker niet! De verhalen over grote overlast kloppen echt
niet. Het is wel gebleken dat het belangrijk is dat we onze Overijsselse stem
laten horen. Dat heeft de VVD gedaan. Hier in de provincie, in gemeenten, maar
ook via vertegenwoordigers in de Tweede Kamer. Dit heeft onder meer geleid tot
een aanpassing van de routevariant, waardoor bijvoorbeeld de woonkernen van Zwolle
en Kampen zo veel mogelijk worden vermeden en natuurwaarden worden ontzien.
Voor nu kunnen we zeggen dat de soep niet zo heet gegeten
wordt als door een aantal partijen geschetst. Er liggen juist kansen. De
uitdaging wordt om bij de herindeling van het luchtruim de vliegroutes boven
Overijssel optimaal in te richten. Overlast moeten we voorkomen. Dat is heel
normaal.