Vijf jaar geleden al vroeg de VVD aandacht voor
de parkeerproblematiek aan de A1 bij grensovergang De Lutte. Langparkerende
vrachtwagens zorgen daar nog steeds voor veel overlast.
‘Vervoer over de weg is van groot belang voor
de economie van de grensregio’, zegt VVD-Statenlid Gert Brommer. ‘De hele
provincie is bovendien een belangrijke corridor voor goederenvervoer, maar dat
heeft ook een keerzijde. Chauffeurs moeten zich houden aan regelgeving rond
rij- en rusttijden. In het weekend en ’s avonds zijn de plekken die zijn
aangewezen om te kunnen rusten vaak overvol, zodat noodgedwongen hun
vrachtwagen neerzetten op plaatsen die daar niet voor geschikt en bedoeld zijn.
Op locaties waar wordt geladen en gelost zijn bovendien vaak geen
parkeervoorzieningen of verzorgingsgelegenheid.’
‘Overvolle parkeerplaatsen en wildparkeren
leiden tot overlast en verkeersonveiligheid’, zegt Brommer. ‘We kunnen dat
oplossen door het aanleggen van goede parkeervoorzieningen en
verzorgingsplaatsen. Op die manier blijven we aantrekkelijk als hoogwaardig
onderdeel van internationale verbindingen en dat is weer goed voor de
Overijsselse economie en werkgelegenheid.’
Brommer wil nu dat de provincie Overijssel de
problematiek in kaart brengt: ‘Een oplossing kan vervolgens worden gezocht in
de ontwikkeling van private truckparkings. Daar zullen we met het Rijk en het
bedrijfsleven dan over in gesprek moeten. Concreet hebben we onderwerp op de
agenda gezet voor het mobiliteitsoverleg, zodat gemeenten, Rijk en het
bedrijfsleven in gesprek kunnen gaan over de ontwikkeling van private
truckparkings, hoe het gebruik ervan gestimuleerd kan worden en hoe handhaving
op wildparkeren kan worden geïntensiveerd.’