Meer dan belangrijk dat iedereen meedoet

De VVD vindt het meer dan belangrijk dat iedereen meedoet. Ook in Overijssel. Dat draagt niet alleen bij aan de regionale economie, maar is ook belangrijk voor de eigenwaarde van mensen. Een provinciale human capital-agenda die dit ondersteunt kan dan ook op onze waardering rekenen.

Het is goed en nodig dat de provincie de verbinding tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt faciliteert, met name bij technische opleidingen. Het is belangrijk dat er een goede match is tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, zodat er niet alleen goed opgeleide mensen, maar ook mensen met de goede opleiding in Overijssel wonen. Hier ligt een rol voor de provincie: binnen de wettelijke taken en met de regionale economie als vertrekpunt.

We zijn in dit dossier scherp op de rol van de provincie. Onze vragen hebben hier dan ook betrekking op. Welke taken en verantwoordelijkheden liggen waar? Wat is de rol die de provincie zichzelf toedeelt en past dit binnen onze kerntaken? Nemen wij taken van andere overheden of instanties over – die dat efficiënter kunnen doen? Want primair, ligt de verantwoordelijkheid voor het arbeidsmarktbeleid van de kwetsbare groepen niet bij de Provincie, maar bij de gemeenten.

In het voorstel staat dat is voortgebouwd op de human capital-agenda uit de vorige periode. Daar herkennen wij als VVD zeker zaken uit, maar wat daar prominent in naar voren kwam en ik citeer ‘Beleid op basis van focus en heldere keuzes. Kortom: een stap terug voor de overheid’. Met het inzetten van financiering als smeerolie om kwetsbare groepen aan het werk te helpen, stapt de provincie hier toch weer in. Wij willen er als VVD vooral voor pleiten de organisatie en uitvoering te laten waar het hoort. Waarom trekt gedeputeerde deze rol weer naar de provincie?

Kritische nooit

De volgende kritische noot plaatsen wij bij twee subsidieregelingen.  Allereerst die voor mensen die geen toegang hebben tot opleidingen, de ZZP’ers en niet-uitkeringsgerchtigden (nuggers). Recent is er onderzoek uitgevoerd door de Kamer van Koophandel onder ZZP’ers. Een aantal interessante feiten uit dit onderzoek:

-           Het ontbreekt niet aan lef bij ZZP’ers. 61% neemt, ondanks de kans op falen, gecalculeerde risico’s. Het nemen van risico hoort bij ondernemerschap. Wanneer hun business niet meer aansluit op de markt, zullen ze een nieuwe markt moeten aanboren.

-           En dat moet lukken want – een volgend feitje – ZZP’ers zijn innovatief: 74% komt met nieuwe ideeën.

-           En dan de laatste: Meer dan 80% is ZZP’er omdat deze eigen baas wil zijn en zelf beslissingen wil nemen.

Kortom: ZZP’ers kiezen voor een bestaan als ZZP’er, nemen gecalculeerde risico’s en willen op eigen benen staan, voor zichzelf zorgen. Bovendien hebben ze een aantal voordelen: ze kunnen lagere tarieven hanteren en zijn meer flexibel.

En waarom is er specifiek aandacht voor de nuggers? Zij vallen sinds 1 januari 2015 onder de participatiewet – en daarmee hebben de gemeenten een verantwoordelijkheid om hen te ondersteunen als ze werk willen.

Ook zetten we vraagtekens bij de voorgestelde HRM-scholingsregeling. Als VVD vinden we dat provinciale investeringen de regionale economie als uitgangspunt moeten hebben. Om deze reden hebben we samen met de SGP een amendement opgesteld, waarmee we willen borgen dat de beschikbare financiële middelen effectief worden ingezet.

Dit in de eerste plaats door een bijdrage verlangen voor de regelingen waar gebruik van gemaakt wordt. Zodat wordt voorkomen dat er gebruik van gemaakt wordt omdat het kosteloos en vrijblijvend kan. En in de tweede plaats door altijd de provinciale doelstellingen als uitgangspunt te laten gelden.

In het bedrijfsontwikkelplan willen we terugzien wat de bijdrage wordt aan de regionale economie van en werkgelegenheid in Overijssel: hoe doe ik business in de veranderende samenleving en wat levert dit op? En gaan de ZZP’er en de nugger een opleiding doen waar überhaupt vraag naar is in de Provincie? Kortom: Leiden we de mensen goed op? Is deze persoon straks te matchen op de arbeidsmarkt?