De VVD vindt het meer dan belangrijk dat iedereen
meedoet. Ook in Overijssel. Dat draagt niet alleen bij aan de regionale
economie, maar is ook belangrijk voor de eigenwaarde van mensen. Een
provinciale human capital-agenda die dit ondersteunt kan dan ook op onze
waardering rekenen.
Het is goed en nodig dat de provincie de verbinding
tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt faciliteert, met name bij technische
opleidingen. Het is belangrijk dat er een goede match is tussen vraag en aanbod
op de arbeidsmarkt, zodat er niet alleen goed opgeleide mensen, maar ook mensen
met de goede opleiding in Overijssel wonen. Hier ligt een rol voor de
provincie: binnen de wettelijke taken en met de regionale economie als vertrekpunt.
We zijn in dit dossier scherp op de rol van de provincie.
Onze vragen hebben hier dan ook betrekking op. Welke taken en
verantwoordelijkheden liggen waar? Wat is de rol die de provincie zichzelf
toedeelt en past dit binnen onze kerntaken? Nemen wij taken van andere
overheden of instanties over – die dat efficiënter kunnen doen? Want primair,
ligt de verantwoordelijkheid voor het arbeidsmarktbeleid van de kwetsbare
groepen niet bij de Provincie, maar bij de gemeenten.
In het voorstel staat dat is voortgebouwd op de human
capital-agenda uit de vorige periode. Daar herkennen wij als VVD zeker zaken
uit, maar wat daar prominent in naar voren kwam en ik citeer ‘Beleid op basis
van focus en heldere keuzes. Kortom: een stap terug voor de overheid’. Met het inzetten
van financiering als smeerolie om kwetsbare groepen aan het werk te helpen,
stapt de provincie hier toch weer in. Wij willen er als VVD vooral voor pleiten
de organisatie en uitvoering te laten waar het hoort. Waarom trekt gedeputeerde
deze rol weer naar de provincie?
Kritische nooit
De volgende kritische noot plaatsen wij bij twee
subsidieregelingen. Allereerst die voor
mensen die geen toegang hebben tot opleidingen, de ZZP’ers en niet-uitkeringsgerchtigden
(nuggers). Recent is er onderzoek uitgevoerd door de Kamer van Koophandel onder
ZZP’ers. Een aantal interessante feiten uit dit onderzoek:
- Het ontbreekt
niet aan lef bij ZZP’ers. 61% neemt, ondanks de kans op falen, gecalculeerde
risico’s. Het nemen van risico hoort bij ondernemerschap. Wanneer hun business
niet meer aansluit op de markt, zullen ze een nieuwe markt moeten aanboren.
- En dat
moet lukken want – een volgend feitje – ZZP’ers zijn innovatief: 74% komt met
nieuwe ideeën.
- En dan
de laatste: Meer dan 80% is ZZP’er omdat deze eigen baas wil zijn en zelf
beslissingen wil nemen.
Kortom: ZZP’ers kiezen voor een bestaan als ZZP’er, nemen
gecalculeerde risico’s en willen op eigen benen staan, voor zichzelf zorgen.
Bovendien hebben ze een aantal voordelen: ze kunnen lagere tarieven hanteren en
zijn meer flexibel.
En waarom is er specifiek aandacht voor de nuggers? Zij
vallen sinds 1 januari 2015 onder de participatiewet – en daarmee hebben de
gemeenten een verantwoordelijkheid om hen te ondersteunen als ze werk willen.
Ook zetten we vraagtekens bij de voorgestelde HRM-scholingsregeling.
Als VVD vinden we dat provinciale investeringen de regionale economie als
uitgangspunt moeten hebben. Om deze reden hebben we samen met de SGP een
amendement opgesteld, waarmee we willen borgen dat de beschikbare financiële
middelen effectief worden ingezet.
Dit in de eerste plaats door een bijdrage verlangen voor de regelingen waar gebruik van gemaakt wordt. Zodat wordt voorkomen dat er gebruik van gemaakt wordt omdat het kosteloos en vrijblijvend kan. En in de tweede plaats door altijd de provinciale doelstellingen als uitgangspunt te laten gelden.
In het bedrijfsontwikkelplan willen we terugzien wat de bijdrage wordt aan de regionale economie van en werkgelegenheid in Overijssel: hoe doe ik business in de veranderende samenleving en wat levert dit op? En gaan de ZZP’er en de nugger een opleiding doen waar überhaupt vraag naar is in de Provincie? Kortom: Leiden we de mensen goed op? Is deze persoon straks te matchen op de arbeidsmarkt?