XL Businesspark: geen meerderheidsbelang, maar andere manier van werken

De provincie wil een meerderheidsbelang verwerven in het bedrijventerrein XL Businesspark Twente, dat de verwachtingen nog steeds niet waar heeft kunnen maken. Een verkeerde invalshoek, denkt VVD-Statenlid Regien Courtz: ‘Wil het een succes worden, dan hangt dat van de ondernemers af. Daar moeten we ons op richten.’

Kansen zijn er volgens Courtz genoeg, alleen wordt daar slordig mee omgegaan: ‘Een ondernemer die zich meldt, krijgt nee te horen. Simpelweg omdat we zijn vraag niet snel genoeg kunnen afhandelen. Of hij past niet op het terrein. De kavels zijn te klein, hebben niet de goede vorm, of er staat een haagje ingetekend op de plattegrond.’

Ze kan zich niet voorstellen dat er iemand is die dat wil: ‘Dit zou de place to be moeten zijn voor grote bedrijven. Als die zich melden, dan maken we het terrein toch als de wiedeweerga passend? Het gaat erom dat we weten wat de markt wil, gericht acquireren, het juiste kavelaanbod met de juiste infrastructuur en zorgen dat er snel zaken gedaan kan worden. Daar hebben wij, als VVD, geld voor over.’

Er ligt nu echter een verkenning voor, die pleit voor het nemen van een meerderheidsbelang door de provincie: ‘Dat leidt alleen maar tot het financieren van de negatieve exploitatie van een aantal gemeenten en het uitbreiden van de dubbele pet van de Provincie. Het bedrijventerrein schiet daar in de praktijk letterlijk niets mee op. We moeten niet de grondexploitatie van gemeenten financieren, maar het bedrijventerrein aanpakken. Zorgen dat de honderden Twentse, Overijsselse banen die daar mogelijk zijn er ook daadwerkelijk komen.’

Een motie die oproept de mogelijkheden breed te onderzoeken en tot die tijd een besluit over een meerderheidsbelang uit te stellen werd door een meerderheid in Provinciale Staten gesteund.