Nieuwsbrief Statenlid Yvonne Koolhaas

Wat gaan de jaren snel. De laatste keer dat bij mij de tijd traag leek te gaan was op de basisschool. Uren naar de klok kijkend, de pauze wel dichterbij willen trekken, wat toen net als nu, niet werkte.

Sommige dingen kun je echter wel versnellen of beter nog, veranderen of op de kaart zetten.

Met kernenergie is me dat, zeker in Overijssel, aardig aan het lukken. Na het organiseren van 2 landelijke kennissessies in het Provinciehuis, waar vooral op feiten is ingegaan, zie je vergroting van het draagvlak. Door bijna met de paplepel ingegeven fabels en angsten weg te nemen en met feiten te weerleggen en vooral uit te leggen, is er een positieve omslag gaande. Het is onze opgave om zuiniger om te gaan met fossiele brandstoffen, om voor iedereen haalbare en betaalbare warmte en energie te kunnen blijven behouden. Kernenergie in de energiemix met zon en wind, kan prima helpen, CO2-neutraal zelfs.

De afgelopen periode heb ik aandacht gevraagd voor juist die haalbaar-en betaalbaarheid. Dit zal ik blijven doen omdat ook dit VVD-beleid is. We hebben een groot hart en helpen waar nodig en dan kan je het daarna, misschien na wat hulp of een zetje, alleen doen. Uitgaan van je eigen kracht, die is groter dan je denkt, groter dan menig ego met een grote mond. We roepen als partij dan ook niet zomaar wat, we doen.

Dat we minder zichtbaar zijn omdat we niet langs de zijlijn staan te schreeuwen, het zij zo. We staan in Overijssel als Statenleden stuk voor stuk bekend als betrouwbare partner, mensen van ons woord. Omzetten van je babbel in daden is prachtig en daar is de politieke functie van Statenlid prima voor geschikt. Niet vanaf de bank roepen dat het beter kan, maar het zelf durven doen.

Netwerken opzetten en inzetten, gebruiken en optimaliseren. Een vol balboekje of als je jonger bent dan heb ik een digitale versie ervan, dat helpt enorm. Die van mij is de afgelopen jaren goed gevuld geraakt, daar pluk ik nu de vruchten van en ik kan u verzekeren, dit versnelt het samenbrengen van mensen en processen en verkort de tijd die we verdoen met goedbedoeld vergaderen.

De la moet niet vol zitten met niet uitgevoerde plannen en idee├źn. Mest hem uit.  Mouwen opgestroopt houden en aan het werk, aanpakken. Niet alleen in het eerste maar ook in je laatste Statenjaar.

Doelen voor de komende 9 maanden vanuit mijn portefeuille;

Nogmaals een landelijke infosessie kernenergie organiseren in het Provinciehuis. Aandacht blijven vragen voor haalbare-betaalbare vormen van energie. Opslagmogelijkheden en verdeling van energie overschotten verder onderzoeken.

Het pijnpunt netcongestie hierbij stevig op de agenda houden.

Met liberale groet,

Yvonne Koolhaas