Streep door opening station ‘klap voor Stadshagen’

Vandaag werd bekend dat station Stadshagen, op de spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen, voorlopig niet in gebruik wordt genomen. ‘Zeer teleurstellend’, zegt VVD-fractievoorzitter Regien Courtz. ‘Een hele woonwijk en haar inwoners worden in de steek gelaten.’

In Stadshagen komen uiteindelijk tussen de dertig- en veertigduizend mensen te wonen, zegt Courtz: ‘Daaronder veel forensen. In de infrastructuur van de wijk speelt het spoor een cruciale rol. Daar valt nu een schakel uit weg.’

Er bestaat ook na een second opinion veel onduidelijkheid over wat er moet gaan gebeuren: ‘Voor het oplossen van de problemen praten we over vele miljoenen, maar dat zijn schattingen en niemand weet hoelang het nog gaat duren voordat station Stadshagen in de dienstregeling wordt opgenomen. Een onzekere en buitengewoon vervelende situatie voor de mensen die gebruik zouden willen maken van het station Stadshagen. En zorgelijk, want we gingen voor een afgewogen mix. Wewilden de verkeersstromen in Zwolle spreiden om zo de wegen en het drukke Station Zwolle te ontlasten. Dit gaat dus gevolgen hebben voor de bereikbaarheid in de regio.’

Gewoon het station in gebruik nemen is volgens Courtz geen optie: ‘Het gaat om het hele plaatje. Zo speelt het ook een rol dat de huidige reiziger zijn overstap op station Zwolle op tijd moet kunnen maken. Hoe dan ook is dit slechts nieuws, een bittere pil en een klap voor Stadshagen. We zullen met alle betrokkenen, met ProRail aan de spoorkant, maar ook met het provincie- en gemeentebestuur moeten werken aan een acceptabele, duurzame en toekomstbestendige oplossing.’