Onderzoek onderstreept belang prioriteitenlijst verkeersveiligheid

Uit een onderzoek in opdracht van RTL Nieuws blijkt niet alleen dat provinciale wegen het gevaarlijkst zijn, maar dat er ook te weinig geld is voor de aanpak van de zogenaamde ‘dodenwegen’. Dat onderstreept volgens VVD-Statenlid Gert Brommer de noodzaak van een prioriteitenlijst voor de verkeersveiligheid in Overijssel.

Want ook onze provincie heeft dodenwegen, zegt Brommer: ‘Iedereen kent ze, de wegen waar telkens weer vaak zware ongelukken gebeuren. We doen daar als provincie gelukkig al heel veel aan. Wat dat betreft staat Overijssel aan de goede kant van de streep, we zitten bij de vijf provincies die dit jaar meer investeren in verkeersveiligheid.’ Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen deed VVD-fractievoorzitter Regien Courtz eerder dit jaar een voorstel om een prioriteitenlijst op te stellen. Een prima idee, zegt Brommer: ‘Zo kunnen we goed zien waar het meest behoefte is aan een investering, zodat het beschikbare geld op de juiste plekken terechtkomt.’

Brommer ziet daarbij ook een rol voor het Rijk: ‘Dat is samen met ons verantwoordelijk voor een aantal wegen in Overijssel. Het is dan ook belangrijk dat we samen optrekken. Ik ben bijvoorbeeld erg blij met de motie van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra voor het versneld verbreden van de N36.’

Maar met het aanpassen van wegen is niet alles opgelost. Uit het onderzoek blijkt dat het bij onveilige wegen gaat om een combinatie van snelheid, weginrichting en rijgedrag. ‘Je kunt dan als provinciale overheid wegen aanpassen en veiliger maken’, zegt Brommer, ‘en dat doen we ook, maar we moeten ook ons gedrag aanpassen. Maar ik zit voor mijn werk veel op de weg en zie iedere dag wel een automobilist met honderd per uur over een provinciale weg zitten appen. Om daar iets aan te doen is voorlichting niet genoeg, we zullen ook steviger moeten handhaven.'