Duitse heide kerngezond Nederlandse heide is er enkele kilometers verderop beroerd aan toe, op zijn zachtst gezegd merkwaardig, VVD Overijssel wil antwoorden

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat Duitse heide volgens Duitse ecologen in uitstekende staat van instandhouding verkeert. Maar groeit diezelfde ‘Europese droge heide’ in Nederland, dan is er ineens sprake van een ‘zeer ongunstige staat van instandhouding’. Terwijl de stikstofdepositie gelijk moet zijn, die houdt niet bij de landsgrens op. Dus wat verklaart het verschil, zo vraagt woordvoerder Landbouw & Natuur Wim Tutert zich af.

Tutert: “Wij zijn benieuwd of het college het met de VVD eens is dat het op zijn zachtst gezegd vreemd is dat dezelfde heide die in Duitsland groeit in een totaal andere staat verkeerd dan die in Nederland groeit. Hoe kan het dat het Duitse oordeel 4x gunstiger is dan het Nederlandse oordeel?” Wij zijn van mening dat het oordeel in de Europese Unie hetzelfde moet zijn aangezien hier opkoop van boerenbedrijven voor ‘natuurontwikkeling’ van afhankelijk is.

Wij willen graag weten of het college hier hetzelfde instaat als de VVD-Overijssel. “Het lijkt er sterk op dat hier letterlijk wordt gemeten met twee maten waar uiteindelijk de boerengezinnen de dupe van zijn. Dit willen wij te allen tijde voorkomen en daarom deze vragen aan ons college”, aldus Tutert.