Een dagje op pad met ondernemer en Statenlid Yvonne Koolhaas

Gelukkig hebben we een gaatje kunnen vinden in de drukke agenda van ondernemer en VVD-Statenlid Yvonne Koolhaas. Ruim dertig jaar runt ze een servicecenter (TVA) dat zich richt op reparaties van TV's en wasmachines van bedrijven en particulieren. TVA telt zes monteurs in vaste dienst.

Yvonne ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid ook mensen aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met als doel samen te werken aan zelfvertrouwen en eigenwaarde: ‘Prachtig om te zien hoe deze mensen bij ons opbloeien.’ Ook biedt TVA re-integratie trajecten aan. Yvonne is er trots op dat ze tot de top 3 van grootste technische diensten van Nederland behoren.

Naast zelfstandig ondernemer en Statenlid is ze voorzitter van de vakgroep consumentenelektronica bij brancheorganisatie Uneto-VNI en vicevoorzitter van de cliëntenraad van zorginstelling TMZ. Tevens is Yvonne voorzitter van MKB Almelo en maakt ze deel uit van de Raad van Advies van de schaapskudde op de Sallandse Heuvelrug. Yvonne is echt een schaap met vijf poten, die haar politieke carrière startte in de schaduwfractie van de VVD in haar woonplaats Almelo.

Yvonne is er trots op dat ze, vanuit haar portefeuille Milieu & Energie, thorium op de agenda van zowel de landelijke- als de provinciale politiek heeft gezet. Tijdens het VVD-congres heeft ze namens de Thorium Foundation een brief overhandigd aan onze VVD-minister Eric Wiebes. Verder stond Yvonne aan de wieg van de Tweede Kansen Kamer. Ze roept iedereen dan ook op om afgewezen plannen nog eens in te leveren bij de Provincie: ‘We gaan dan eerst kijken of het haalbaar is en of het een go of een no go is. Ook nee is nog steeds een antwoord. Maar we gaan nogmaals met de indieners in gesprek tijdens het hele proces.’

Last but not least ziet Yvonne het als haar verantwoordelijkheid om vrouwen enthousiast te maken voor techniek. In september 2017 is ze op inspiratiereis, georganiseerd door Techniekpact Oost, naar Denemarken en Duitsland geweest. Tijdens de reis zijn acties geformuleerd die als doel hebben het in 2019 realiseren van 20% extra instroom van meisjes en vrouwen in de techniek. ‘Al mijn rollen samen, maakt dat ik de leukste baan ter wereld heb’, aldus een enthousiaste Yvonne.