Duidelijkheid over problemen op het spoor

Overijsselse treinreizigers kregen de afgelopen maanden te maken met verschillende tegenslagen. Treinen tussen Zwolle en Kampen stopten niet op station  op Stadshagen. De geelectrificeerde verbinding tussen Twente en Zwolle kampte met problemen. Tussen Hengelo enBielefeld vallen treinen om technische redenen uit. VVD-fractielid Gert Brommer wil weten hoe dat komt en heeft vragen gesteld aan gedeputeerde Boerman.

Brommer noemt het ‘uitermate vervelend’ dat de treinreiziger met uitvallende en vertraagde treinen  wordt geconfronteerd, maar is vooral positief over het toegenomen comfort: ‘We hebben als provincie veel geinvesteerd in verbeteringen, omdat we die nodig vinden voor een optimale combinatie van trein en auto. De verbinding tussen Hengelo en Bielefeld is een oude wens van de VVD, voormalig fractievoorzitter Herman Pieper heeft zich daar destijds al voor ingezet. Het zou mooi zijn als die trein ook gewoon volgens dienstregeling gaat rijden, dus ik ben wel benieuwd wat het probleem is en hoe we dat gaan oplossen.’

Brommer vindt het belangrijk dat er op korte termijn duidelijkheid komt: ‘Als je voor je werk afhankelijk bent van de trein, maar ook als je een dagje uitgaat, wil je weten of hij rijdt of niet. Dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Misschien dat de gedeputeerde die erop kan aanspreken.’