Meer ruimte voor permanente bewoning recreatiewoningen

Overijssel telt veel recreatiewoningen die niet permanent bewoond mogen worden. Ook niet, als niemand daar bezwaar tegen maakt. Een onwenselijke situatie, vindt de VVD. ‘We moeten af van het idee, dat de Provincie alles en iedereen langs dezelfde maatlat kan leggen’, zegt Statenlid Jeannette Rikkink. ‘Wat we nodig hebben is veel meer maatwerk. De gemeenten kunnen dat beter leveren dan wij. Zij krijgen wat ons betreft het voortouw.’

Rikkink doet haar voorstel na een informatiebijeenkomst in het Provinciehuis, waar de bekende stedenbouwkundige professor Priemus zijn inzichten op het gebied van ruimtelijke ordening deelde met een groot aantal VVD-leden, uit de gehele provincie.

‘We hebben met nadruk onze wethouders en gemeenteraadsleden uitgenodigd’, zegt Rikkink. ‘Beslissingen moet je dicht mogelijk bij de mensen die het aangaat leggen. We willen de gemeenten meer gelegenheid geven om zelf te bepalen wat er binnen hun grenzen gebeurt, samen met betrokken bewoners. De Provincie geeft wat ons betreft alleen maar ruime kaders aan. Als bijvoorbeeld iedereen het erover eens is dat een bepaalde recreatiewoning permanent bewoond kan worden, bieden we ruimte en werken we desgewenst mee aan de beste oplossing.’