De kracht van samen

De afgelopen maanden hebben we in Overijssel kunnen zien, dat gerichte en doordachte samenwerking tot resultaten leidt. Na maanden lobbyen door de VVD-Statenfracties in Overijssel en Flevoland, gemeenteraadsfracties, ondernemers en Kamerleden heeft het Rijk een investering toegezegd in de wegen N35 (Knooppunt Raalte), tussen de economische kerngebieden Zwolle en Twente; en de N50, de verbinding tussen noord en zuid, waar de flessenhals bij Kampen wordt verbreed. Verder wordt onderzocht of een verbreding van de N36 leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Is dat het geval, dan wordt ook daarin geïnvesteerd.

Regien Courtz, onder andere woordvoerder Verkeer & Vervoer, zit vanwege haar werk veel op de weg. Ze merkt dan ook elke dag dat de filedruk toeneemt en hoort datzelfde van ondernemers en inwoners van de provincie: ‘Dat is ergens goed nieuws, de economie trekt aan, de werkgelegenheid groeit, net als de logistieke bewegingen.’

‘Er zit, als we niets doen, ook een aantal keerzijden aan, die steeds duidelijker zichtbaar worden. Onze wegen raken steeds vaker verstopt en het aantal ongelukken neemt toe. Niet alleen in Overijssel, deze problemen spelen in heel Nederland. Het is dan ook logisch dat de minister keuzes moet maken en de grootste knelpunten het eerste aanpakt. Tegelijkertijd zou het natuurlijk fijn zou zijn als ook onze wegen prioriteit krijgen.

Daarvoor is het nodig dat ze ons in Den Haag zien. Dat ze weten waar bij ons de knelpunten zitten en wat er voor nodig is om die op te lossen. En dat het besef doordringt dat we niet alleen onze hand komen ophouden, maar dat we vanuit de provincie zelf ook investeren. Het is immers ook in ons belang. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we de handen ineen geslagen en zijn we aan de slag gegaan. Zoals we dat in Overijssel gewend zijn: niet alleen praten, maar vooral ook aanpakken!’

Het begon in januari 2016 met een motie op initiatief van de VVD, die breed gesteund werd in de Staten, waarin Gedeputeerde Staten werd opgeroepen de problemen met de N35 (knooppunt Raalte specifiek) in Den Haag onder de aandacht te brengen. Een soortgelijke motie met betrekking tot de N50 volgde in november. Onlangs heeft Courtz, samen met het VNO-NCW en de Zwolse wethouder René de Heer, een werkbezoek georganiseerd. Centraal stond hoe we de kracht van deze regio verder kunnen benutten, in breder perspectief.

Courtz gelooft in grensontkennend denken: ‘Grenzen zijn vaak het gevolg van een historische keuze, het zijn lijntjes op de kaart. Willen we groeien, dan is ook hier verbinding nodig. Letterlijk. Wat goed is voor de regio Zwolle, kan bijdragen aan de rest van de provincie en aan de BV Nederland.

Overijssel en Nederland kennen een traditie in de logistiek die verder reikt dan de landsgrenzen. Het handelen zit in onze genen. Dit hebben we, samen met verschillende topondernemers (Scania, Bodewes Scheepswerven, Tielbeke en Lelystad Airport), laten zien aan VVD-Tweede Kamerleden Barbara Visser en Malik Azmani (Bekijk hier de reportage van RTV Oost). Het bleek een kantelpunt.’

‘Weer goed wegennieuws!’

Op 28 november kon Courtz, namens de Statenfractie het bericht laten uitgaan: ‘Weer goed wegennieuws!’ Ze had vernomen dat de VVD-fractie in de Tweede Kamer, samen met de PvdA, de minister zou oproepen om geld beschikbaar te stellen voor het verbreden van de N50: ‘Fantastisch natuurlijk, en hoognodig. In de eerste plaats vanwege de verkeersveiligheid, in de tweede plaats vanwege de bereikbaarheid. De afgelopen maanden gebeurden bij Kampen tal van ongevallen, daar moest iets aan gebeuren.

Doordat we ons als Statenfractie in Overijssel samen met de raadsfracties in Zwolle en Kampen, de Statenfractie in Flevoland en ondernemers sterk hebben gemaakt voor de verbreding van de weg en bereid zijn zelf mee te investeren, heeft dat binnen afzienbare tijd geleid tot een prachtig resultaat. We hebben laten zien dat samen optrekken werkt.’

Naast dit geld voor de verkeersveiligheid en doorstroming op de N50, maakte de minister twaalf miljoen vrij voor het verbeteren van Knooppunt Raalte, op de N35. Het meest recente succes is de aandacht vanuit Den Haag voor de N36. Op de weg, die Twente met het Vechtdal verbindt, gebeurden de laatste jaren veel ongelukken. ‘Verbetering van de veiligheid staat dan ook hoog op de agenda’, zegt Courtz.  Er komt een  onderzoek naar de effecten van verbreding van deze weg. Mocht blijken dat verbreding de verkeersveiligheid ten goede komt, dan stelt de minister middelen hiervoor beschikbaar.

Een bekend Afrikaans spreekwoord luidt: ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.’ Met verkiezingen in aantocht -  eerst die voor de Tweede Kamer, daarna voor de gemeenteraad en het jaar daarop alweer voor Provinciale Staten - zou Courtz het fantastisch vinden wanneer we elkaar blijven weten te vinden. Want ze is ervan overtuigd dat niet alleen de verbinding over de weg, maar ook de verbinding tussen fracties ons verder gaat brengen: ‘De lijnen zijn gelegd, we staan op de agenda in Den Haag, laten we dat in stand houden en verstevigen waar mogelijk.’