Kamerfractie VVD: reserveer geld voor verbetering veiligheid N36

VVD-Kamerlid Barbara Visser dient vandaag een breed ondersteunde motie in, waarin ze de regering vraagt om extra geld te reserveren voor verbetering van de veiligheid van de N36 indien dat nodig blijkt. De minister nam de motie over. ‘Mooi om te zien dat ook deze weg Haagse aandacht krijgt,’ vindt VVD-Statenlid Regien Courtz.

Op de weg, die Twente met het Vechtdal verbindt, gebeurden de laatste jaren veel ongelukken. ‘Verbetering van de veiligheid staat dan ook hoog op de agenda’, zegt Courtz.  In de motie wordt gevraagd om een onderzoek naar de effecten van verbreding. In afwachting van de uitkomsten zou de minister dan budget moeten reserveren voor de uitvoering.

Dat Den Haag in korte tijd opnieuw concreet wil bijdragen aan verbetering van Overijsselse wegen is volgens Courtz geen toeval: ‘We hebben een aantal speerpunten geformuleerd, die we voortdurend onder de aandacht brengen. We willen natuurlijk het liefst vandaag nog alle knelpunten oplossen, maar gaan voor wat haalbaar en realistisch is. Dat werkt, want na de A1, de N35 en de N50 is nu ook de N36 stevig in het vizier van Kamer en minister. Het blijkt dat we als provincie echt op de agenda staan in Den Haag, mede met dank aan de actieve VVD-fractie in de Tweede Kamer. Ik ben blij dat de samenwerking met Malik Azmani als regiovertegenwoordiger en Barbara Visser als woordvoerder zo constructief verloopt.’

‘Veiligheid staat bij de VVD altijd voorop’, zegt Azmani. ‘Wanneer blijkt dat hier extra geld voor nodig is, stellen we dat gewoon beschikbaar. Dat vind ik niet meer dan normaal.’

Op welke manier de veiligheid op de N36 verbeterd kan worden wordt onderzocht in een pilot. Er zijn indicaties dat rijgedrag een rol speelde bij de ongevallen in de afgelopen jaren.