Provincies en ondernemers samen op de bres voor N50

De financiële ruimte die het Rijk heeft voor verbetering van de infrastructuur is verlengd tot 2030. Dat biedt volgens VVD-Statenlid Regien Courtz mogelijkheden om ook knelpunten in Overijssel aan te pakken: ‘Daarvoor moeten we als politiek en bedrijfsleven er wel bovenop blijven zitten.

Van de 700 miljoen die de minister tot haar beschikking heeft, is 600 miljoen al toegewezen. Dat laat 100 miljoen over, die over het gehele land verdeeld wordt. ‘Een motie die VVD-Kamerlid Barbara Visser indiende samen met haar collega Duco Hoogland stelt dat daarbij ook gekeken moet worden naar de regio’s.’

Volgend voorjaar wordt een analyse gemaakt, waarbij de A28, van Zwolle naar het noorden, en de N50, tussen Kampen en Zwolle, expliciet worden meegenomen. Vanuit Overijssel loopt verder een stevige lobby voor de N35, de weg tussen de economische centra Twente en Zwolle.

Courtz ervaart dagelijks hoe vervelend de files op de A28 zijn: ‘En ik ben niet de enige. We hebben hier ook met VVD-Kamerleden en VNO NCW over gesproken hebben op 3 oktober, waar ondernemers ditzelfde beeld schetsten.’ Essentieel daarbij is dat de als provincie zelf ook een inspanning pleegt en middelen beschikbaar stelt: ‘Voor de A28 en de N35 zijn we al een eind op weg. We roepen Gedeputeerde Staten nu ook op zich hard te maken voor de N50, liefst samen met de provincie Flevoland.’

Ze realiseert zich dat er meer knelpunten in de provincie zijn die om een oplossing vragen: ‘Maar de realiteit is nu eenmaal dat je niet alles tegelijk kunt en het nooit zo snel gaat als je eigenlijk zou willen. Het weerhoudt ons er in ieder geval niet van het belang van de Overijsselse wegen ook in Den Haag onder de aandacht te brengen.’