Toch tol voor Nederlanders op Duitse wegen; ‘slecht noaberschap’

De Duitse regering lijkt een compromis te hebben bereikt met de Europese Commissie over de invoering van tol voor niet-Duitse automobilisten. De VVD heeft zich hier altijd actief tegen gekeerd. ‘Het is een vorm van slecht noaberschap’, vindt VVD-Statenlid Regien Courtz.

Hoewel  het akkoord met de Commissie voor verantwoordelijk minister Dobrindt een flinke stap vooruit is, lijkt de race nog niet helemaal te zijn gelopen: ‘Coalitiepartij SPD was altijd al kritisch over de plannen en zal moeten worden overgehaald die toch te steunen. Dobrindt zelf heeft gezegd dat de tol pas na de verkiezingen van volgend jaar zal worden ingevoerd. Dat geeft ons tenminste nog wat tijd.’ Die zou de Nederlandse regering kunnen gebruiken, om samen met andere buurlanden van Duitsland naar het Europese Hof te stappen: ‘

Al sinds de Dobrindt zijn plannen lanceerde heeft de VVD zich daar op alle niveaus tegen verzet. Ook de Overijsselse Statenfractie tekende meermalen protest aan, net als de Kamerfractie, lokale afdelingen en Europarlementariërs. ‘Juist voor een provincie als Overijssel is zo’n tol erg slecht’, vindt Courtz. ‘We zijn al heel lang bezig om de banden met Duitsland aan te halen. Daar hebben we allemaal belang bij, zeker nu de economie weer aantrekt. Al was het alleen maar omdat Duitsland een belangrijke afzetmarkt is.’

Courtz sluit zich aan bij VVD-minister Melanie Schultz, die sprak van een barrièreen zei zich tegen het plan te blijven verzetten. Het Overijsselse VVD-Kamerlid Malik Azmani liet eerdere dit jaar weten dat hij teleurgesteld is over de Duitse plannen: ‘Maut ist nicht toll! Het is hoogst opmerkelijk dat je anno 2015 onderscheid wil gaan maken tussen je eigen weggebruikers en die vanuit de buurlanden. Zeker de mensen die in de grensregio wonen worden hierdoor financieel gedupeerd. Dit draagt echt niet bij aan de nauwe samenwerking ter bevordering van de welvaart aan beide kanten.’