Serieus kijken naar geluidshinderplan Bathmen

Inwoners van Bathmen hebben een plan om ervoor te zorgen dat de geluidsoverlast in het dorp verminderd wordt, zeker als straks de geplande verbreding van de A1 wordt gerealiseerd. Een mooi en innovatief initiatief, vindt VVD-Statenlid Regien Courtz.

Het plan voorziet in moderne, in het landschap ingepaste geluidswallen, voorzien van zonnecellen, en zogenaamde diffractoren, die geluid afbuigen. Er is met onder meer Rijkswaterstaat en de gemeente Deventer over gesproken, ook de provincie Overijssel zit hier aan tafel. Bij de uitvoering kunnen het Overijsselse bedrijfsleven en het onderwijs een rol spelen.

Een eerste stap is dat de er ruimte in de bermen gereserveerd blijft om dit mogelijk te maken. 'Het zou goed zijn wanneer de gemeente Deventer en de Provincie Overijssel dit bij Rijkswaterstaat onder de aandacht brengen’  zegt Courtz ' 'Wat ons betreft kijkt de provincie Overijssel serieus naar het plan om te bezien wat mogelijk is. In juli is een VVD-motie aangenomen, waarin voorzien wordt in pilots voor duurzame en innovatieve infrastructuur. Wellicht dat het daar in zou kunnen passen.’

De gemeente Deventer trekt op dit moment de kar. Courtz neemt binnenkort contact op met de VVD-fractie in de gemeenteraad van Deventer, om te bezien of samen kan worden opgetrokken.