Ook Haags geld naar Overijsselse wegen

Minister Schultz-van Haegen trekt extra geld uit voor de verbetering van de infrastructuur. Een deel daarvan gaat naar Overijselse wegen. ‘Een volgende belangrijke stap richting het oplossen van de knelpunten’, vindt VVD-Statenlid Regien Courtz, ‘maar het is nu ook aan ons om de druk op de ketel te houden.’

De VVD-fractie in Provinciale Staten hamert al jaren op een Rijksbijdrage voor Overijsselse wegen: ‘We hebben daar zelf ook al geld tegenover gezet en voeren een stevige lobby, alleen al om in beeld te blijven en te voorkomen dat alles naar de Randstad gaat. Ook belangrijk, maar als het om verbindingen gaat telt Overijssel zeker mee.’

Er gaat ook nu weer veel geld naar de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag: ‘Maar er komt ook 200 miljoen beschikbaar voor de verbinding tussen Rotterdam, het oosten van Nederland en Duitsland. De minister zet verder in op economisch belangrijke gebieden. Daar horen in ieder geval Twente en Zwolle bij. Dat hebben we vorige week bij het bezoek van de Kamerleden Azmani en Visser ook benadrukt.’

In de plannen van de minister wordt concreet een aantal oostelijke wegen benoemd die voor verbetering in aanmerking komen. Zo zal er gezamenlijk worden gezocht naar een oplossing voor het knooppunt Raalte. Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld voor drie wegprojecten op de N35 en zegt toe dat eventuele meevallers bij deze projecten beschikbaar komen voor het traject Wijthmen – Nijverdal. ‘Dat is erg goed nieuws, vindt Courtz. ‘Het betekent dat het geld hoe dan ook naar Overijsselse wegen gaat.’

Er komt verder een onderzoek naar het aanpakken van de N50, tussen Kampen en Kampen-Zuid, en de A28: ‘Vooral op die laatste weg merken we dat het steeds drukken wordt, waardoor de economische ontwikkeling van de regio Zwolle onder druk komt te staan.’

Eerder dit jaar diende de VVD in Overijssel een breed gesteunde motie in, waarin werd opgeroepen knooppunt Raalte prioriteit te geven bij de verbetering van de N35. Een motie van VVD-Kamerlid Visser, waarin de N35 en de N50 expliciet werden genoemd, kreeg in de Tweede Kamer een meerderheid: ‘Het is een zaak van lange adem, maar de aanhouder wint’, zegt Courtz. ‘We hebben goede argumenten en die worden in Den Haag luid en duidelijk gehoord. Nu gaan we zorgen dat het tempo erin blijft. De VVD kiest in het verkiezingsprogramma voor meer geld naar infrastructuur. Voor wie het belang ziet van goede verbindingen voor economie en banengroei is dat weer een reden om VVD te stemmen.’