Stevige impuls voor banen in Overijssel

Afgelopen voorjaar vroeg de VVD in een motie aan Gedeputeerde Staten (GS) om te onderzoeken of de provincie bij kon dragen een de verdere groei van snel groeiende ondernemingen. GS kwam tijdens de afgelopen Statenvergadering niet met een antwoord, maar meteen met een doortimmerd voorstel. Tot grote vreugde van initiatiefnemer Regien Courtz.

‘We ontvingen signalen van ondernemers - en met name snelle groeiers - dat zij moeilijk aan kapitaal kunnen komen om door te groeien’, zegt Courtz. ‘Ook hoorden we steeds vaker dat er private investeerders in Overijssel zijn die meer zouden willen investeren via fonds-in-fonds investeringen, dan nu mogelijk is in onze provincie. Elders gebeurt dat al, met veel succes. Wij als VVD wilden dat ook mogelijk maken binnen Overijssel. Door als Provincie te investeren, samen met private partijen, voldoen we aan de kapitaalbehoefte van snelgroeiende Overijsselse bedrijven en aan een investeringsbehoefte van Overijsselse private investeerders. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

De provincie Overijssel zou kunnen profiteren van de investering, maar dat is niet het primaire doel: ‘Dat is en blijft banen, banen en nog meer banen. Wanneer de snelgroeiende bedrijven in Overijssel kunnen doorgroeien met behulp van publiek-private middelen dan moet dat werk gaan opleveren voor Overijssel. En wanneer kapitaal nu de bottleneck vormt moeten we kijken of we daar iets aan kunnen doen. Want let wel: deze bedrijven trekken weg uit onze provincie. Dat willen wij als VVD veranderen, wij willen die snelle groeiers met hun banen behouden voor Overijssel. En niet alleen in een beperkt aantal sectoren, zoals nu wordt voorgesteld, maar in de hele breedte van ondernemend Overijssel.’

‘En ja, wij als VVD, vinden dat je als provincie mee mag renderen bij winst. Daar is veel over gesproken in de commissie. Het innovatiefonds is revolverend, een mix van winsten en verliezen.Wij hebben het standpunt dat het prima is wanneer de belastingbetaler meeprofiteert van de winst. Het geld vloeit terug naar het innovatiefonds, het geld vloeit terug naar de provinciale kas. Dat is dus geld waarmee we opnieuw kunnen investeren in Overijssel. Banen en rendement gaan dus hand in hand en dat noem ik win-win. Wat wil je nog meer?’