Oog voor omwonenden De Veenwieken

Provinciale Staten hebben in overgrote meerderheid groen licht gegeven voor de realisatie van vier windmolens in De Veenwieken tussen Ommen en Hardenberg. De VVD heeft er altijd op gehamerd dat de belangen van omwonenden moeten worden meegenomen in de plannen. Zij krijgen nu de mogelijkheid om zelf compenserende maatregelen te nemen.

Het was volgens Rikkink een lang en intensief traject: ‘In ons hart willen we allemaal schone energie, maar thorium gaat daar misschien pas in 2050 voor zorgen. Intussen hebben we wel onze handtekening gezet voor 85,5 megawatt duurzame energie. Iedereen wil schone energie, maar niemand wil een windmolen in zijn achtertuin. Ik begrijp dat wel, het is nogal wat. We hebben er dan ook alles aan gedaan om de gevolgen voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken en te zorgen voor een goed verloop van het proces.’

Gesteund door de VVD hebben de Staten extra geld vrijgemaakt voor omwonenden, bovenop de technische eisen die de overlast zoveel mogelijk moeten beperken: ‘Vele insprekers hebben met ons hun zorgen gedeeld. Hun verontrusting zorgde soms voor kippenvel. Omwonenden mogen nu aangeven aan welke overlastverminderende maatregelen ze dat geld willen besteden. Wij gaan dat niet voorschrijven, ze zijn er vrij in. Zo kunnen ze optimaal hun leefomgeving verbeteren.’

Voor de VVD was verder de instelling van een waarborgcommissie belangrijk, die ervoor gaat zorgen dat wensen en zorgen van omwonenden de exploitanten bereiken. Gedeputeerde Staten hebben eerder al toegezegd dat die er gaat komen.